VEILIGHEID - 29.05.2018

Huisregels instellen, hoe nu verder?

Gastvrijheid kent ook zijn grenzen. Stel, u wilt de veiligheid van uw gasten en personeel beter kunnen garanderen en sfeerbarbaren de deur wijzen. Met portiers en deurbeleid alleen komt u er meestal niet. Dus u denkt aan huisregels. Dat geeft helderheid voor iedereen.

Wanneer huisregels c.q. toelatingseisen instellen? U bepaalt als eigenaar/exploitant zelf of u regels onderdeel van uw beleid maakt. Dat kan om orde, rust en sfeer en daarmee de veiligheid van iedere aanwezige te waarborgen. Natuurlijk wilt u uw goede naam behouden en op goede voet blijven met de gemeente, politie, verhuurder, financiers, etc.

Waar moet u op letten? Ook u neemt spelregels in acht:

  • uw huisregels gelden voor iedereen en consequent;
  • uw huisregels moeten helder zijn, en dus geen vragen oproepen;
  • uw huisregels mogen niet discriminerend zijn;
  • uw huisregels moeten duidelijk ter kennis genomen kunnen worden. Dus bijv. direct aan de ingang, bij de garderobe, aan de bar, op toiletten en op uw website of bedrijfspagina op Facebook.

Een ‘Voorbeeldprotocol alcohol en drugs’ kunt u vinden op http://tipsenadvies-horeca.nl/download (HR 22.07.08).

Gasten toegang ontzeggen? Over de vraag of en hoe u gasten mag weigeren, schreven wij reeds eerder ( T&A Horeca, jg. 20, nr. 16, p. 8, 15.11.2016 ). U vindt daarbij handige hulpmiddelen, zoals een protocol.

Let op. Gasten die zich slecht behandeld of gediscrimineerd voelen, hebben overigens ook zo hun mogelijkheden. Zij kunnen:

  • de gemeente verzoeken bestuursrechtelijk op te treden (tijdelijke sluiting, intrekken vergunning, etc.) of antidiscriminatie-instellingen in uw gemeente opzoeken om melding te maken van hun bezwaren;
  • de politie inschakelen, bijv. om aangifte te doen van discriminatie;
  • het College voor de Rechten van de Mens inschakelen.
Zorg dat u met huisregels helder en consequent bent, dat ze voor iedereen gelden, niet discrimineren en dat iedereen er kennis van neemt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01