Akkoord over vroegpensioen zware beroepen 2025 en 2026
Regeling tot 31 december 2025
In 2019 bereikte minister Koolmees een pensioenakkoord. Onderdeel hiervan was een afspraak over een vroegpensioen voor werknemers die dit wilden. Uitgangspunt was dat een werknemer veilig en gezond de pensioenleeftijd moet kunnen halen. Maar als dat niet lukt, is vervroegd stoppen met de wettelijke Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) de laatste mogelijkheid voor hem.
Voor meer informatie over de RVU, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 10.
Wat houdt de RVU in? De tijdelijke Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) is 1 januari 2021 in werking getreden en eindigt op 31 december 2025. De regeling zorgt voor wijzigingen in de loonheffing: u mag als werkgever oudere werknemers, die maximaal 36 maanden voor hun AOW-leeftijd staan, een RVU-uitkering verstrekken van maximaal € 2.182 bruto per maand (2024) zonder dat hiervoor een pseudo-eindheffing (RVU-heffing) verschuldigd is. Als de uitkering hoger is dan € 2.182 bruto per maand, dan moet er belasting worden betaald over het bedrag vanaf € 2.182. Tip. Afspraken over een RVU kunt u individueel maken met een werknemer, maar er zijn ook sectoren waarin hierover afspraken zijn gemaakt in de cao.
Onderhandelingsakkoord?
In het Gezond naar het pensioen onderhandelaarsakkoord zijn onder andere afspraken gemaakt over een permanente RVU. Deze regeling is gericht op werknemers met zwaar werk, die mogelijk niet gezond de AOW-leeftijd kunnen bereiken. Net als in de oude regeling blijft het mogelijk dat werknemers tot drie jaar voor hun AOW-leeftijd vervroegd kunnen stoppen met werken zonder financiële boetes voor werkgevers.
Verschillen. Er is een aantal verschillen.
- Focus op gerichte inzet. Ook na 2025 blijft het mogelijk dat een werknemer die zwaar werk doet, eerder stopt met werken. De regeling is vooral bedoeld voor werknemers die door hun werkbelasting niet zelfstandig, met eigen middelen, hun pensioen kunnen halen. De focus ligt daarbij op een gerichte inzet, waarbij de regeling alleen wordt toegepast waar het echt nodig is. Hierdoor moet de regeling bijdragen aan een evenwichtige arbeidsmarkt en staat de sociale cohesie niet onder druk.
- Invoering inkomensgrenzen cao’s . Werkgevers en werknemers kunnen in cao-onderhandelingen inkomensgrenzen toepassen om ervoor te zorgen dat de RVU vooral ten goede komt aan werknemers met een laag inkomen en beperkte aanvullende pensioenvoorzieningen. Dit biedt vooral voordeel aan de groep die het financieel moeilijker heeft om zonder ondersteuning vervroegd met pensioen te gaan. De inkomensgrenzen helpen om de regeling selectief en doelgericht in te zetten.
- Verhoging van de fiscale vrijstelling. Naast de bestaande vrijstelling tot de netto AOW-uitkering, wordt vanaf 2026 de fiscale ruimte voor de RVU met € 300 per maand verhoogd. Door dit extra bedrag kunnen werknemers in moeilijke situaties, zoals een laag inkomen of beperkt pensioen, deze regeling gebruiken zonder dat dit direct een financiële verplichting creëert voor de werkgever. Het is de bedoeling dat dit extra bedrag alleen wordt gebruikt wanneer het echt noodzakelijk is.
- Vinger aan de pols. Vanaf 2025 zal geëvalueerd worden of de RVU goed wordt ingezet. Als de RVU jaarlijks door meer dan 15.000 deelnemers wordt gebruikt, kan worden besloten om de regeling aan te passen.