ADMINISTRATIE - 26.03.2010

Wat als uw declaratie inschrijftarieven is afgewezen?

Zoals u weet, wijzen zorgverzekeraars een declaratie inschrijftarief af als zij voor dezelfde patiënt al eerder een declaratie hebben ontvangen van een andere huisarts. Wat als u een afwijzingsbrief ontvangt voor uw eigen patiënt?

Inschrijftarieven

Hoeveel patiënten heeft u? Een huisarts dient bijvoorbeeld per kwartaal het werkelijk aantal patiënten op te geven om zo het inschrijftarief te declareren. Inschrijftarieven kunnen gedeclareerd worden voor de daadwerkelijk bij u ingeschreven patiënten. Het inschrijftarief is door het CTG bepaald en kan wettelijk per kwartaal worden gedeclareerd.

Daarvoor dient u uw declaratie bij de verschillende zorgverzekeraars te claimen en is het van belang dat u de controle op verzekeringsgegevens (COV) gedaan heeft en dat het patiëntenbestand is opgeschoond. Hoe verder?

ION-database

U bent als huisarts verantwoordelijk voor de in- en uitschrijving op naam (ION). In de ION-database is elke inwoner van Nederland gekoppeld aan één huisarts.

Alle huisartsen in Nederland kunnen toegang tot de ION-database krijgen. Hiermee kunt u de gegevens van patiënten uit uw eigen praktijk invoeren, inzien en wijzigen. De zorgverzekeraar gaat ervan uit dat het inschrijftarief wordt gedeclareerd voor in de ION-database geregistreerde patiënten.

Een correcte registratie van de patiënten in de landelijke ION-database is daarom van groot belang.

Let op. De zorgverzekeraar voert geen controle Inschrijving Op Naam uit voordat uitbetaling plaatsvindt, maar controleert wel of het inschrijftarief door meer dan één huisarts wordt gedeclareerd. In dat geval krijgt alleen de eerst declarerende huisarts het inschrijftarief uitbetaald.

Wat als uw declaratie is afgewezen?

Zorgverzekeraars wijzen een declaratie inschrijftarief af als zij voor dezelfde patiënt al eerder een declaratie hebben ontvangen van een andere huis­arts. De huisarts die de tweede declaratie heeft gestuurd, ontvangt een afwijzingsbericht in de vorm van retourinformatie.

Tip. Indien u van mening bent, dat het inschrijftarief onterecht wordt afgewezen, is het van belang om eerst te controleren of deze patiënt in de landelijke ION-database is geregistreerd. Vervolgens kunt u een verzoek tot correctie indienen. Dit kan door het opsturen van een bewijs van inschrijving in de ION database (uiterlijk binnen 12 maanden na prestatiedatum). Dit bewijs vervangt het door de verzekerde ondertekende inschrijfformulier.

Hoe handelt u wanneer?

1. Patiënt staat wel in ION en op naam van de eigen huisarts. U stuurt het bewijs van inschrijving in de ION-database naar de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar betaalt het inschrijftarief alsnog aan de rechtmatige huisarts. De huisarts die onterecht heeft gedeclareerd, krijgt een terugvordering. Dit bedrag wordt, indien mogelijk, verrekend met de eerstvolgende declaratie of teruggevorderd. De huisarts die onterecht heeft gedeclareerd, dient zijn administratie aan te passen.

2. Patiënt staat wel in ION maar op naam van een andere huisarts. U kunt niet reclameren, omdat een mutatie niet met terugwerkende kracht kan worden doorgevoerd.

3. Patiënt staat niet in ION maar kan wel worden aangemeld. U registreert deze patiënt alsnog met terugwerkende kracht in de ION-database. Reclameer daarna bij de zorgverzekeraar.

Het is van belang om te controleren of uw patiënt in de landelijke ION-database is geregistreerd. Vervolgens kunt u een verzoek tot correctie indienen door het bewijs van inschrijving in de ION-database op te sturen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01