ONDERNEMING - 21.01.2025

Nieuw logo nodig: regel het goed en kostenbesparend!

Als u voor een nieuwe onderneming, een nieuw product of een nieuwe dienst een logo nodig heeft, kunt u dat zelf maken of dat laten doen. Daarbij spelen een paar zaken een belangrijke rol die u wellicht geld kunnen besparen.

Uw doelgroep moet een logo makkelijk kunnen herkennen, begrijpen en onthouden. Tip.  Uw logo moet tegenwoordig ook breed toepasbaar zijn. Dus niet alleen voor uw folder en website, maar ook voor andere media en sociale media.

Als u zelf een logo maakt

Ontwerpt u of een werknemer zelf een logo, dan bent u daar altijd auteursrechtelijk de baas over. Dus ook als uw werknemer het ontwerp maakt, mits deze het in werktijd gedaan heeft. Het is tegenwoordig ook mogelijk om online zelf een logo te ontwerpen of dat te laten doen. Tip.  Check van tevoren waar u het logo precies voor mag gaan gebruiken (en waarvoor niet). Soms is dat beperkt. Ook AI (zoals ChatGPT) kan u een handje helpen. Geef hiervoor dan een uitgebreide instructie (zogenaamde ‘prompt’): productnaam, kleurstelling, gebruik, doelgroep, enz. Let ook vooral op taalfouten, enz.

Als u een logo laat maken

De ontwerper is altijd de eigenaar van het ontwerp, ook als u de factuur betaald heeft. U mag het logo dan ook alleen maar gebruiken waar u het voor heeft laten maken en u mag het ook niet aanpassen. Alhoewel de meeste ontwerpers flexibel met het auteursrecht omgaan, kunt u beter alles zo goed mogelijk afspreken.

Spreek het duidelijk af! U geeft de ontwerper een goede briefing. Een professional zal u ook allerlei vragen stellen over het bedrijf, het product, de doelgroep, de toepassing, enz. Spreek verder de hiernavolgende zaken goed af.

Aantal concepten. Hoeveel ontwerpen gaat u krijgen, voordat het definitieve ontwerp komt?

Waar mag u het voor gebruiken? Vertel duidelijk waar u het logo voor gaat gebruiken en leg dit ook vast. Denk hierbij aan drukwerk, website, sociale media en andere media. Check of u zelf het logo mag aanpassen.

Welke bestanden gaat u krijgen? Er bestaan allerlei soorten bestanden voor diverse toepassingen. Vraag in ieder geval om zowel jpg- en png-bestanden. Ook heeft u diverse afmetingen (resolutie) nodig (klein en groot). Voor een billboard van 15 m2 langs de snelweg heeft u iets anders nodig dan voor uw nieuwsbrief …

Socialemedialogo’s. Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, TikTok en andere sociale media hanteren voor uw bedrijfspagina’s allemaal hun eigen afmetingen voor profielfoto’s, logo’s, achtergrondafbeeldingen, enz. Op internet kunt u checken welke formaten u voor welke sociale media nodig heeft ( https://bit.ly/3DlBrdc ). Let op.  Deze formaten wijzigen met enige regelmaat.

Soorten kleuren. De ontwerper zal een of enkele kleuren voor uw logo gebruiken. Maar let op, want eenzelfde kleur ziet er digitaal (op een beeldscherm) anders uit dan op papier (folder of advertentie). Daarom wordt er van kleurcodes gebruikgemaakt. Vraag uw ontwerper om deze kleurcodes. Voor drukwerk zijn dat PMS-kleuren en voor het beeldscherm RGB- en HEX-kleuren.

Lettertype. Worden er letters in het logo gebruikt, vraag dan om een bestand met de gebruikte fonts, zodat u deze zelf ook kunt gebruiken.

Regel de financiële kant. Met een offerte heeft u de meeste zekerheid over hetgeen u gaat krijgen en wat u ervoor moet betalen. De kosten die u maakt, zijn uiteraard aftrekbaar van de winst en de btw is aftrekbaar voor de omzetbelasting.

Een logo bestellen houdt meer in als alleen maar een logo. Spreek van tevoren goed af wat u op maat voor uw geld gaat krijgen. Denk aan gebruik, soort bestand, afmetingen, toepasbaarheid, enz. Fiscaal zijn de kosten 100% aftrekbaar van de winst.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01