INTERNET EN RECHT - 10.01.2025

Het bestelproces van uw webshop goed inrichten

Een webshop is vooral bedoeld om uw producten te verkopen. Daarvoor heeft u ongetwijfeld een bestelknop. De Hoge Raad deed onlangs een belangrijke uitspraak over de bestelknop van Bol.com. Wat kunt u daarvan leren?

Wat was er mis met de bestelknop?

Bestelling geplaatst. Een consument had via de website van Bol.com meerdere artikelen besteld. De bestelling werd afgerond door te klikken op een knop met de tekst Bestelling plaatsen.

Wel besteld, maar niet geplaatst. De consument had de ontvangen producten niet betaald. Bol.com vorderde daarna van de consument een bedrag van € 96,86 (bestaande uit de koopsom, de buitengerechtelijke kosten en rente).

Rechter consulteert Hoge Raad

De rechter wilde van de Hoge Raad weten of de bestelknop mogelijk niet voldeed aan de wet (art. 6:230v lid 3 BW) . De (prejudiciële) vraag was of de tekst op de knop duidelijk maakte dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting inhield.

Wat zijn prejudiciële vragen? Prejudiciële vragen zijn juridische vragen die een rechter in een nationale zaak stelt aan een hoger hof, zoals het Europees Hof van Justitie (EHJ) of de Hoge Raad. Deze vragen gaan over de uitleg of toepassing van een bepaalde rechtsregel. Op deze manier is duidelijk hoe de regel moet worden toegepast of uitgelegd, zodat de rechter de zaak correct kan beoordelen. De uitspraak op prejudiciële vragen is bindend en zorgt dat alle rechters de wet op dezelfde manier toepassen.

Betalingsverplichting moet duidelijker

De Hoge Raad oordeelde dat een knop met de tekst Bestelling plaatsen niet ondubbelzinnig genoeg is (ECLI:NL:HR:2024:1355) . De Hoge Raad benadrukt dat het voor consumenten volledig duidelijk moet zijn wanneer zij een betalingsverplichting aangaan. Consumenten moeten daarom expliciet worden gewezen op de betalingsverplichting, bijv. door teksten als Bestelling met betalingsverplichting.

Wettelijke eisen bestelproces

Niet alleen het Burgerlijk Wetboek, maar ook de Europese Unie (Richtlijn 2011/83/EU) leggen de nadruk op duidelijke consumentenbescherming. Dat betekent het hiernavolgende.

  • Heldere communicatie over betalingsverplichting.  De bestelknop moet expliciet aangeven dat een klik op deze knop een betalingsverplichting met zich meebrengt. Als de bestelknop alleen inhoudt Bestelling plaatsen of Bestelling afronden, voldoet dit niet. Tip.  Denk bij een acceptabele tekst aan Bestelling met betalingsverplichting.
  • Leesbaarheid en duidelijkheid. De tekst moet zichtbaar, goed leesbaar en in de gangbare taal van de consument zijn.
  • Sancties als u niet voldoet. Niet-naleving maakt de overeenkomst vernietigbaar, waarbij de rechter afhankelijk van de situatie kan kiezen voor volledige of gedeeltelijke vernietiging.

Stappenplan om eraan te voldoen

Als webshophouder moet u ervoor zorgen dat uw bestelproces in overeenstemming is met de Nederlandse en Europese wetgeving. Zo nodig moet u aanpassingen doen.

  1. Zorg voor een duidelijke bestelknop. Gebruik een tekst als Plaats bestelling en betaal of Bestelling met betalingsverplichting. Test of deze tekst bij een breed publiek duidelijk is. Check dit bijv. bij uw familie, vrienden, kennissen.
  2. Zorg dat de lay-out eenvoudig is. Zorg ervoor dat de bestelknop opvallend is en dat er geen afleiding is, bijv. doordat er advertenties worden weergegeven.
  3. Hanteer duidelijke algemene voorwaarden. Zorg niet alleen dat uw algemene voorwaarden helder zijn, maar zorg ook dat consumenten de mogelijkheid hebben om voor het plaatsen van de bestelling de voorwaarden in te zien en duidelijk akkoord te gaan.
  4. Test en documenteer. Laat consumenten of mensen uit uw omgeving het bestelproces testen en documenteer hoe de bestelknop en processen zijn ingericht om juridische zekerheid te bieden.
  5. Juridische controle. Laat het bestelproces eventueel beoordelen door een juridisch specialist om ervoor te zorgen dat de formuleringen en inrichting voldoen aan alle wettelijke eisen. Dat hoeft niet per se een advocaat te zijn. Tip.  Vaak kan een belangenvereniging of branchevereniging u ook prima helpen.

Voor meer informatie over online verkoop, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 32, nr. 1.

Het is niet voldoende als uw bestelknop alleen maar Bestellen benoemt. U moet bij het bestellen duidelijk op de bestelknop aangeven dat er een betalingsverplichting ontstaat, aldus de rechter. Maakt u een nieuwe tekst voor uw bestelknop, test dan of dit voldoende duidelijk is voor de consument, bijv. via familie, vrienden of kennissen.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01