Burn-out en werkdruk, hoe gaat u daar het beste mee om?
Een burn-out van een medewerker heeft voor een werkgever aanzienlijke gevolgen op organisatorisch en financieel vlak. Zo is er de verplichting om bij ziekte minimaal 70% van het loon door te betalen gedurende maximaal twee jaar. Wellicht moeten er tijdelijke krachten ingehuurd worden. Dat kunt u beter voor zijn, maar hoe?
Overspannenheid
Bij overspannenheid en burn-out hebben medewerkers meer stress dan zij aankunnen. Het verschil ligt voornamelijk in de duur en intensiteit van de klachten. Overspannenheid ontstaat vaak binnen een korte periode door een plotselinge toename van stress en verdwijnt meestal snel zodra de veroorzaker ervan wordt weggenomen. Overspannenheid gaat over in een burn-out als de klachten te lang aanhouden. Een burn-out kan maanden, zoniet langer, duren. Tip. Â Voorkom een burn-out door medewerkers met (te) veel stress tijdelijk minder belastende werkzaamheden te laten verrichten. Laat hen bijv. een week alleen overdag werken, stel hen vrij van mentale belastende werkzaamheden en overleg over het opnemen van vrije dagen om bij te tanken.
Voorkomen. Bij een burn-out vergt het herstel vaak meer tijd. Om de belastbaarheid van medewerkers en hun werkbelasting structureel in balans te krijgen en te houden, is het noodzakelijk hier gesprekken over te voeren. Bespreek aan de hand van de hiernavolgende vragen hoe medewerkers hun energiebronnen en energielekken respectievelijk kunnen vergroten en dichten.
- Welke werkzaamheden geven jou energie en hoe zijn deze nog meer in te zetten?
- Wat zijn energielekken en wat is daarvan de reden?
- Kun je werkzaamheden die jou energie kosten anders organiseren, met een ander ruilen?
Aandachtsvol. Voer een oprecht en aandachtgevend gesprek waarin medewerkers wordt gevraagd wat zij nodig hebben om minder werkdruk te ervaren. Vraag medewerkers hoe het met hen gaat, op de werkvloer en thuis. Nodig hen uit tijdig aan te bel te trekken als de werkdruk te hoog wordt.
Gedurende een burn-out
Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het ondersteunen van medewerkers met een burn-out. Zij tonen empathie en bieden de volgende praktische ondersteuning.
Tijd en ruimte. Moedig de medewerker aan om met een arts, psycholoog of bedrijfsarts te praten. Zij kunnen helpen bij het opstellen van een passend re-integratieplan. Geef de medewerker de ruimte om zich aan de afspraken uit dit plan te houden en (deels) vrij te nemen. Tip. Houd contact met de (deels) thuiszittende medewerker. Stuur een bericht of bel af en toe om te checken hoe het gaat. Oefen nooit druk uit om sneller terug te keren, dat werkt vaak vertragend. Respecteer aangegeven grenzen.
Re-integratieplan. Vaak begint de medewerker stapje voor stapje met zijn herstel en bouwt dit langzaam op. Zorg ervoor dat de medewerker geen taken vervult die tot stress kunnen leiden, ook niet voor even! Laat hem op momenten van piekdrukte thuis zitten, dan komt hij niet in de verleiding zijn collega’s even te helpen. Tip. Zie erop toe dat de medewerker zich aan het re-integratieplan houdt en grijp in als dat niet het geval is. Neem de medewerker in bescherming.