Verhuizen in verband met uw bedrijf is aftrekbaar
Wanneer recht op aftrek?
Zoals gezegd, moet de verhuizing verband houden met de uitoefening van uw bedrijf. Dit moet u dan ook kunnen aantonen. Maar in de volgende situaties gaat de Belastingdienst er altijd van uit dat dit het geval is:
- de verhuizing gebeurt binnen twee jaar na de verplaatsing van de onderneming; en
- de afstand tussen woning en werk was voor de verhuizing minimaal 25Â kilometer en wordt door de verhuizing met minstens 60% verkleind.
Eerst uw bedrijf! Uw bedrijf moet eerst verhuizen en pas daarna uzelf. Welke kosten mag u vervolgens aftrekken?
- U mag de kosten van het overbrengen van uw inboedel naar uw nieuwe woning aftrekken.
- Daarbovenop mag u een vast bedrag van € 7.750 in aftrek brengen. Dit vaste bedrag is bedoeld als vergoeding voor uw andere verhuiskosten.
Voorbeeld.U verhuist naar een andere woning. De verhuizing kost u in totaal € 12.000, inclusief € 2.000 voor het overbrengen van uw inboedel. U kunt maximaal € 9.750 aan verhuiskosten aftrekken (€ 2.000 + € 7.750).
Vof of firma? Als tot één huishouding twee ondernemers behoren (bijv. een man-vrouwfirma), dan moeten de kosten van het verhuizen van de inboedel over beiden worden verdeeld. Let op. Het is dus niet zo dat zowel de man als de vrouw de kosten dubbel in aftrek kunnen brengen. Ook mag het vaste bedrag van € 7.750 maar één keer worden afgetrokken door een van de beide ondernemers. De aftrek geldt dus niet per ondernemer, maar per verhuizing.
Voldoet u niet aan de voorwaarden?
Dan is het belangrijk of er een zakelijk belang is voor de verhuizing. Uit eerdere rechtspraak bleek dat verhuiskosten als zakelijk zijn aan te merken als de verhuizing noodzakelijk is voor de ondernemingsuitoefening of wanneer het belangrijkste oogmerk van de verhuizing het beperken van toekomstige ondernemingskosten is. U moet de zakelijkheid ervan wel hard kunnen maken. Tip.  Zet zo veel mogelijk zakelijke redenen voor deze verhuizing op papier. Bewaar zo mogelijk ook kopieën van relevante stukken die uw zakelijke redenen onderbouwen. Mocht de Belastingdienst u in de toekomst vragen naar de redenen voor uw verhuizing, dan bent u in ieder geval goed voorbereid.
Dubbele huisvestingskosten? De kosten van dubbele huisvesting mag u maximaal twee jaar lang aftrekken. U moet wel een zakelijke reden hebben om deze kosten te maken. Het zou bijv. kunnen zijn dat u tijdelijk extra woonruimte moet huren, omdat u nog niet verhuisd bent naar de nieuwe vestigingsplaats van uw bedrijf en de afstand van uw huidige woning naar de nieuwe vestigingsplaats van uw bedrijf te groot is om dagelijks heen en weer te reizen.
Kosten verplaatsen van uw bedrijf? In tegenstelling tot de verhuiskosten van u als ondernemer zelf, zijn in beginsel alle kosten voor het verplaatsen van uw bedrijf wel volledig aftrekbaar. Let op.  Dit geldt bijv. niet als u een niet-zelfstandige werkruimte heeft in een koop- of huurwoning.
Voor meer informatie over kostenaftrek, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 10.