Keuzestress na Prinsjesdag
Aankoop auto Natuurlijk is een auto geen pak suiker: overweegt men de aanschaf of lease van een andere auto, dan zijn er tientallen keuzes te maken, waaronder het merk en het aantal pk’s. Een belangrijke keuze is ook: de auto privé houden of op de zaak zetten. Sinds een flink aantal jaren spelen de autobelastingen een belangrijk rol bij het kiezen van de juiste auto. De keuze van de kleur is tot op vandaag fiscaal risicoloos, maar de rest is fiscaal risicovol gebied.
Het merk
Dit is fiscaal misschien een rare eend in de bijt, maar het is verstandig om de berichtgeving rondom importheffingen in de gaten te houden. Uit China afkomstige auto’s worden de komende tijd mogelijk een stuk duurder. Let op.  Hierbij gaat het niet alleen om auto’s met meer exotisch klinkende namen. Een deel van de niet-Chinees klinkende auto’s wordt namelijk soms ook in China gemaakt. Denk bijv. aan een aantal auto’s van Volvo en MG.
Het aantal pk’s
Hoe meer pk’s, hoe meer CO2 -uitstoot toch? Dat hoeft tegenwoordig niet altijd het geval te zijn, maar het is wel belangrijk om op de CO2 -uitstoot te letten. Voor een bestelauto gaat u per 2025 namelijk bpm betalen op basis van de CO2 -uitstoot. Is de uitstoot niet bekend, dan mag u bij een bestelauto uitgaan van 330 gram/km. Dat is een stuk lager dan de tegenhanger personenauto. De bpm per gram voor bestelauto’s wordt dan waarschijnlijk iets meer dan € 70, dus reken maar uit. Ook voor de hybride auto’s gaat er wat veranderen op CO2 -gebied. Op dit moment is er namelijk nog een aparte bpm-tabel voor dit soort auto’s. Voor een hybride auto betaalt u wat meer per gram CO2 , omdat de uitstoot nogal laag werd vastgesteld. Inmiddels wordt de uitstoot op een veel reëler aantal grammen vastgesteld, dus de speciale hybridetabel kan per 1 januari de prullenbak in. Koopt of leaset u een hybride auto met een reële uitstoot, dan bent u volgend jaar dus ongeveer net zo goedkoop of duur uit als met een gewone personenauto. Koopt of leaset u een ouder type hybride auto waarbij de CO2 -uitstoot te laag is vastgesteld, dan bent u volgend jaar spekkoper. Deze aanschaf zou ik dus maar even uitstellen tot 2025.
Privéauto Voor een privéauto is er niet zo veel spectaculair Prinsjesdagnieuws. Wel is het goed om te weten dat de korting op de brandstofaccijns nog een jaartje langer gaat duren. De rijder van een elektrische auto (EV-auto)gaat volgend jaar 25% motorrijtuigenbelasting betalen, maar dat was al veel langer bekend. Op Prinsjesdag heeft men bovendien laten weten dat deze 25% ook voor de provinciale opcenten geldt. Zonder deze aanpassing zou dat 100% zijn geweest. Nieuw is dat voor EV-auto’s per 2026 een 75%-tarief gaat gelden in plaats van het eerder aangekondigde 60%-tarief. Overweegt men om privé een EV-auto te kopen of te leasen en daarvoor de SEPP-subsidie aan te vragen, dan is het verstandig om dat dit jaar nog te doen, want het kabinet wil deze subsidieregeling per 1 januari afschaffen.
Auto van de zaak
Qua bijtelling zit het spannende Prinsjesdagnieuws in de € 300 eindheffing voor een doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto. Blijkbaar is het iemand opgevallen dat deze € 300 al sinds 2006 niet is geïndexeerd. Per 2025 gaat dat alsnog gebeuren. Volgens de wettekst komen we dan op € 438 eindheffing per bestelauto per jaar. De wijzigingen van de motorrijtuigenbelasting zijn natuurlijk hetzelfde als bij de privéauto’s. Daarnaast is het handig om te beseffen dat ook de zakelijke fiscale subsidies (SEBA en de nieuwe SPRILA en SPULA) waarschijnlijk per 2025 het loodje leggen.
Tot slot
Het belangrijkste fiscale autonieuws (het vervallen van de fiscale auto-eisen) wordt op dit moment overgeslagen, omdat dit pas per 2027 gaat gebeuren. Het vervallen van het grijs kenteken was al voor Prinsjesdag bekend.
bz-advies
Vlak voor het ter perse gaan van dit nummer werd bekend dat de al eerder aangekondigde invoering van de zero-emissiezones in een aantal gemeenten mogelijk wordt uitgesteld.