FUNCTIONEREN EN BEOORDELEN - 15.11.2024

Kent u al Het Nieuwe Beoordelen (HNB)?

Het traditionele beoordelingsgesprek waarin één keer per jaar een eenrichtingsverkeergesprek wordt gevoerd, is passé. Steeds meer organisaties omarmen Het Nieuwe Beoordelen (HNB). Hoe voert u deze dialogen?

Omdenken is andere focus leggen

Wetenschappelijk is bewezen dat een focus op sterke punten, autonomie, het aanboren van energiebronnen, waardevol werk en een prettige werkplek op een positieve wijze bijdraagt aan de betrokkenheid, motivatie, vitaliteit en het werkplezier van medewerkers. Redenen om in gesprekken deze onderwerpen centraal te stellen. HNB in een notendop. Tip.  Voer gesprekken over werkplezier en persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het draagt bij aan betere prestaties, minder ziekteverzuim en verloop en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Nieuwe namen. In gesprekken voerend Nederland zien gesprekken als Continue Dialoog, het koersgesprek en het FIT-gesprek (Functioneren, Inzetbaarheid en Toekomst) het levenslicht. Aan de hand van vragen wordt er een dialoog op gang gebracht. Afvinklijstjes maken plaats voor dialogen waarin de volgende vragen langs kunnen komen:

  • Van welke werkzaamheden krijg je energie?
  • Hoe is de balans tussen jouw werkbelasting en -belastbaarheid?
  • Welke werkzaamheden gaan jou makkelijk af en zou je meer willen doen?
  • Waar krijg je vaak complimenten over en wat zegt dat over jouw sterke punten?
  • Welke taken ben je liever kwijt dan rijk?

Versterk wat werkt. Zet medewerkers in hun kracht en ontwikkel hun talenten (versterk wat werkt!). Hun productiviteit en creativiteit stijgen en de kans op een burn-out is geringer.

Continu proces. In HNB worden meerdere gesprekken per jaar gevoerd en de oriëntatie ligt op de toekomst. Immers, verbetering in het functioneren en ontwikkeling is een proces en de toekomst is te veranderen en het verleden niet. Tip.  Voer iedere maand of ieder kwartaal gesprekken waarin kort wordt teruggeblikt en er afspraken worden gemaakt hoe bepaalde zaken die goed gaan, nog beter kunnen.

Groeien om te blijven. Organisaties zijn geen geluksfabrieken, ook hun schoorstenen moeten blijven roken. Oud of nieuw beoordelen, wat blijft is dat medewerkers moeten doen wat van hen verwacht wordt. Als dat niet het geval is, bespreekt de leidinggevende de oorzaken van het onvoldoende functioneren. De redenen kunnen zijn: te hoge werkbelasting, monotoon werk, onvoldoende ontwikkelruimte, etc. Tip.  Stel een verbeterplan op als medewerkers onder de maat functioneren. Zij zijn een aanzet om functioneren weer te beteren en daar worden verbeterafspraken over gemaakt.

Spiegels voorhouden

In HNB zijn medewerkers ook meer verantwoordelijk voor hun eigen functioneren. Zij nemen zelf het initiatief om aan bijv. collega’s, klanten en projectleiders, feedback op te halen op vragen als:

  • Waar moet ik vooral mee doorgaan en waar moet ik mee stoppen?
  • Geef mij eens een top. Dat doe ik goed, dat waardeer jij in mijn gedrag en communicatie, zou ik meer, vaker, langer, moeten doen.
  • Geef mij eens een tip. Dit mis jij, dit duurt te lang, te kort. Dit is een verbeterpunt.

Eigen vragen beantwoorden. Medewerkers kunnen hun functioneren verbeteren met eigen antwoorden op vragen als: Met welk dossier, taak heb ik de verwachtingen van een cliënt, collega en de organisatie overtroffen?

Praten over werkplezier, juiste balans werkbelasting en -belastbaarheid en het ontwikkelen van talenten loont. Medewerkers die in hun kracht worden gezet, presteren meer, zijn minder vaak ziek en hebben een reden minder om te vertrekken. In HNB staan deze gespreksonderwerpen centraal.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01