€ 300 per jaar loonbelasting voor een bestelauto?
Uitgangspunt bij een (bestel)auto van de zaak is een bijtelling bij het inkomen, waarover de werknemer belasting betaalt van 22% over de cataloguswaarde (de officiële waarde van het model). Bijtelling mag alleen achterwege blijven als aannemelijk gemaakt kan worden dat er geen privégebruik plaatsvindt. Maar als er sprake is van doorlopend afwisselend gebruik van een bestelauto, dan geldt er een bijzondere regeling.
Doorlopend wisselend gebruik
Bij doorlopend afwisselend gebruik van een bestelauto mag eventueel privégebruik worden afgekocht door een betaling door de werkgever van € 300 loonbelasting per jaar per bestelauto. Let op. Er geldt een aantal strikte voorwaarden.
Doorlopend afwisselend. De regeling doorlopend afwisselend gebruik mag alleen worden toegepast wanneer werknemers door de aard van het werk en de bedrijfsvoering steeds in een andere bestelauto rijden. Denkt u handig te zijn en bijv. dagelijks de auto’s aan andere chauffeurs toe te wijzen? Helaas, dit werkt niet, want dit is niet doorlopend afwisselend zoals bedoeld in de regeling. Een voorbeeld van een situatie waarin er wel sprake is van doorlopend afwisselend gebruik, is een bestelauto die op het terrein staat en door de dag heen door meerdere mensen gebruikt kan worden voor het werk, bijv. om de post weg te brengen, spullen van en naar het magazijn te brengen of even boodschappen te halen.
Bezwaarlijk: vaststelling wie auto gebruikt. Uit rechtspraak (ECLI:NL:GHDHA:2019:3152) volgt dat het niet voldoende is dat de auto door meerdere personen wordt gebruikt. Daarnaast is het ook nodig dat het bezwaarlijk is vast te stellen wie de auto gebruikt. In de uitspraak ging het om een aannemersbedrijf waarbij twee werknemers gezamenlijk één auto ter beschikking kregen. De werknemers zelf spraken af wie er gedurende de dag in de auto reed. Dit kon in de loop van de dag wisselen. Soms reed er ook een derde in de auto. De werkgever had hier verder geen bemoeienis mee. De klussen van de werknemers varieerden van opdrachten van enkele weken tot meerdere klussen per dag. Er was geen kilometerregistratie bijgehouden. In dit geval oordeelde Hof Den Haag dat er voldaan was aan de eis dat bezwaarlijk was vast te stellen wie in de auto reed.
U bemoeit zich er wel mee? Bemoeit u zich er als werkgever mee wie de (hoofd)chauffeur is en wie er anders rijdt of is er sprake van een rittenregistratie (bijv. een blackboxsysteem), dan is het al snel vast te stellen wie de chauffeur is. De regeling doorlopend afwisselend privégebruik is niet hierop van toepassing! U kunt immers in beide gevallen (misschien wel met enige moeite) vaststellen wanneer iemand de chauffeur is. Let op. De regeling doorlopend afwisselend privégebruik geldt alleen voor bestelauto’s! Tip. Bij twijfel kunt u op de website van RDW ( https://www.rdw.nl ) op kenteken zoeken. Bij de basisgegevens letter J vindt u of het een bestelauto betreft.
Eindheffing
De belasting die u betaalt bij doorlopend afwisselend gebruik, is verschuldigd vanwege het voordeel dat de werknemer heeft wegens privégebruik van de bestelauto. Het is een eindheffing. Dit betekent dat de werkgever deze voor zijn rekening neemt en deze auto niet terugkomt op de loonstrook. Het bedrag aan eindheffing is momenteel nog € 300 per jaar. Let op. Per 2025 gaat dit bedrag volgens het Belastingplan 2025 naar € 438 per jaar. Daarna wordt dit bedrag jaarlijks geïndexeerd.