PERSONEELSBELEID - 18.10.2024

Sociale controle op de werkvloer?

Een Amerikaanse bankmedewerkster heeft een hele tijd dood achter haar bureau gezeten. Is sociale controle op de werkvloer te realiseren of is dat ondenkbaar?

In het nieuws: een bizar verhaal

Een Amerikaanse bankmedewerkster heeft mogelijk vier dagen lang dood achter haar bureau gezeten. Haar overlijden werd pas dagen later ontdekt. In organisaties waar medewerkers samenwerken om (team)doelstellingen te bereiken en hierover communiceren, is zo’n bizar voorval ondenkbaar. Waar is sociale controle goed voor en hoe is dat op de werkvloer te realiseren?

Oog voor elkaar

In een organisatie waar sprake is van sociale controle, werken medewerkers met elkaar samen, voeren overleg en een-op-eengesprekken en is er belangstelling voor de mens achter de collega. Het is een soort samenwerkings- en communicatiecultuur die ervoor zorgt dat (organisatie/team) normen, waarden en regels worden nageleefd en die bijdraagt aan een positieve werksfeer en verhoogde betrokkenheid. Als iemand bijv. regelmatig te laat komt, kunnen collega’s dit onderling bespreken en de persoon daarop aanspreken. Tip.  Sociale controle op de werkvloer leidt tot harmonie, efficiëntie, een sterke teamgeest en een bedrijfscultuur (zo werken wij hier). Laat nieuwkomers kennismaken met deze controle, bijv. door een ervaren collega die erover vertelt.

Vier stappen

Hoe nu een goede sociale controle op de werkvloer, waarbij de nadruk ligt op wederzijds respect, vertrouwen en samenwerking, te bevorderen?

  1. Creëer een sterke bedrijfscultuur. Zorg voor heldere bedrijfswaarden en gedragsnormen en deel deze bij de introductie met alle medewerkers en daarna met nieuwkomers. Dit kan door een inwerkprogramma, besprekingen in werkoverleggen en trainingen, bijv. een training over ethisch gedrag en onderling respect om medewerkers bewust te maken van hun rol bij het creëren en in stand houden van een positieve werkomgeving. Tip.  Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het tonen van gewenst gedrag. Wanneer zij zelf de normen naleven, zullen medewerkers dit eerder overnemen en elkaar erop aanspreken als collega’s buiten de lijntjes gaan lopen. Goed voorbeeld doet volgen, maar een slecht voorbeeld ook.
  2. Bevorder open communicatie. Creëer een werkomgeving waar medewerkers zich veilig voelen om feedback te geven en te ontvangen. Maak, bijv. in trainingen, duidelijk dat feedback niet persoonlijk moet worden opgevat, maar bedoeld is om een collega (nog) beter te laten functioneren. Maak duidelijk dat van een schouderklopje (een compliment) een collega geen rugblessure oploopt. Tip.  Stimuleer medewerkers om elkaar complimenten te geven over prestaties en goede ideeën van een collega te erkennen. Dit zorgt voor een cultuur van onderlinge steun en bevordert gewenst gedrag. Wie goed doet, goed ontmoet.
  3. Stimuleer teamwork en samenwerking.  Organiseer activiteiten om de samenwerking met en onderlinge band tussen collega’s te versterken, bijv. met een teamuitje, een BBQ, een voetbalpoule en het vieren van verjaardagen. In een echt en hecht team ondersteunen medewerkers elkaar. Team staat daar voor: Together Everyone Achieves More (TEAM).
  4. Maak iemand verantwoordelijk. Door de medewerkers van een team verantwoordelijk te maken voor een teamdoel, ontstaat er natuurlijke sociale controle. Teamleden voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor het behalen van resultaten en voor het naleven van gedragsnormen.
Naast het naleven van bedrijfswaarden en gedragsnormen, samenwerken en het geven van feedback is sociale controle ook aandacht hebben voor het wel en wee van een collega. Een praatje over hoe het met hem, zijn ouders en/of kinderen gaat, is hier een voorbeeld van. Volg de vier stappen om sociale controle te bevorderen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01