PERSONEELSBELEID - 20.09.2024

Teamprestatie verbeteren door situationeel leidinggeven?

Situationeel leidinggeven stelt dat de meest effectieve leiderschapsaanpak afhangt van de situatie waarin een leider zich bevindt. De leiderschapsstijl wordt aan de bekwaamheid en bereidheid van de werknemer aangepast. Hoe zit dat?

Situationeel leidinggeven?

Situationeel leidinggeven, ook wel bekend als situationeel leiderschap, is een theorie die werd ontwikkeld door Paul Hersey en Ken Blanchard in de late jaren zestig en benadrukt dat er niet Ă©Ă©n beste manier is om te leiden. In plaats daarvan moeten leiders hun stijl aanpassen aan de bekwaamheid en bereidheid van de werknemers en de specifieke omstandigheden. De situatie van de werknemers wordt beoordeeld op basis van:

  1. bekwaamheid (competentie). Dit verwijst naar de kennis, vaardigheden en ervaring van de werknemer die nodig zijn om een taak uit te voeren;
  2. bereidheid (commitment). Dit verwijst naar het vertrouwen, de motivatie en de toewijding van de werknemer om de taak uit te voeren.

Vier leiderschapsstijlen. Op basis van de hiervoor genoemde dimensies worden er vier leiderschapsstijlen geĂŻdentificeerd.

  1. Instrueren (telling). Hoge mate van sturing en lage mate van ondersteuning. Dit is geschikt voor volgers met lage bekwaamheid en hoge bereidheid (of lage bereidheid). Tip.  Deze stijl past u toe bij nieuwe medewerkers en medewerkers met weinig ervaring of vaardigheden. Geef duidelijke, gedetailleerde instructies en specificeer wat, hoe, wanneer en waar de taak moet worden uitgevoerd. Monitor de voortgang nauwkeurig en geef directe feedback.
  2. Begeleiden (selling). Hoge mate van sturing en hoge mate van ondersteuning. Dit is geschikt voor volgers met enige bekwaamheid, maar met variërende bereidheid. Tip.  Deze stijl is effectief bij medewerkers met enige ervaring, maar die nog niet volledig competent zijn en die behoefte hebben aan richting en motivatie. Combineer uitleg en instructies met aanmoediging en ondersteuning. Leg de redenen achter de taken uit om motivatie te bevorderen en sta open voor vragen en bied hulp bij problemen.
  3. Ondersteunen. Lage mate van sturing en hoge mate van ondersteuning. Dit is geschikt voor medewerkers met hoge bekwaamheid, maar lage bereidheid. Tip.  Zij zijn voldoende competent, maar hebben een wisselende motivatie of zelfvertrouwen. Betrek hen bij beslissingen en probleemoplossing. Moedig ze aan om hun ideeën en meningen te delen en bied emotionele steun en erkenning.
  4. Delegeren. Lage mate van sturing en lage mate van ondersteuning. Dit is geschikt voor volgers met hoge bekwaamheid en hoge bereidheid. Tip.  Aan medewerkers met hoge competentie en hoge motivatie kunt u delegeren. Medewerkers die onafhankelijk kunnen werken. Geef hun dus volledige verantwoordelijkheid en bevoegdheid over de taak en vertrouw op de capaciteiten van de medewerker om zelfstandig te werken. Monitor de voortgang op een afstand en bied ondersteuning alleen indien nodig.

De overweging waard

Het idee achter situationeel leiderschap is dat leiders effectief moeten kunnen schakelen tussen deze stijlen naargelang de behoeften en het ontwikkelingsniveau van hun teamleden veranderen. Door flexibel te zijn en hun aanpak aan te passen, kunnen leidinggevenden hun team beter ondersteunen en de prestaties verbeteren.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 8 vindt u enkele voorbeelden van situationeel leidinggeven.

Overweeg in hoeverre situationeel leidinggeven bij u in de organisatie kan worden toegepast. Het is een zeer effectieve leiderschapsstijl die rekening houdt met de bekwaamheid (competentie) en de bereidheid (commitment) van de werknemer.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01