WERKGEVERSCHAP - 20.09.2024

Employer branding bij krapte op de arbeidsmarkt

Employer branding is het proces van het creëren en promoten van een bedrijfsimago dat aantrekkelijk is voor (potentiële) werknemers. Hoe kan in een lastige arbeidsmarkt ook een klein bedrijf hier gebruik van maken?

Goede naam als werkgever. Terwijl grote ondernemingen vaak uitgebreide campagnes en strategieën inzetten voor hun employer branding (van uw goede naam als werkgever een merk maken), zijn er ook voor kleine ondernemingen mogelijkheden om van een goed werkgeversimago te profiteren.

Voordelen van employer branding

Aantrekken van talent. Een sterk employer brand (werkgeversmerk) helpt een kleine onderneming om op te vallen in een drukke arbeidsmarkt. Het trekt mensen aan die zich kunnen vinden in de waarden en cultuur van het bedrijf. Dit betekent dat u eerder talent zult aantrekken dat goed past bij uw organisatie.

Behoud van werknemers. Werknemers die trots zijn op het bedrijf waar ze werken en zich verbonden voelen met de missie en waarden van het bedrijf, zijn eerder geneigd om langer te blijven. Dit vermindert de kosten en verstoringen die gepaard gaan met personeelsverloop.

Hogere productiviteit. Een positieve werkcultuur en een sterk gevoel van verbondenheid binnen het bedrijf kunnen leiden tot hogere motivatie en productiviteit onder werknemers. Tevreden werknemers zijn doorgaans meer betrokken en bereid om dat extra stapje te zetten.

Nadelen van employer branding

Kosten en tijd. Voor een kleine onderneming kan het opzetten en onderhouden van een employer branding-strategie tijdrovend en kostbaar zijn. Zonder de juiste middelen en expertise kan het moeilijk zijn om het gewenste imago effectief te communiceren.

Consistent zijn. Heeft u eenmaal uw unieke waarden als werkgever bepaald, dan moet u deze wel overal in uw communicatie laten terugkomen. Denk aan functieomschrijvingen, vacatureteksten en advertenties, arbeidsvoorwaarden, bedrijfsfeesten, enz. Let op.  Als het lijkt dat u het zelf niet zo belangrijk vindt, dan kan dit afbreuk doen aan de geloofwaardigheid en het vertrouwen van huidige en potentiële werknemers.

Aan de slag. Begin met het duidelijk definiëren van de kernwaarden en de cultuur van de onderneming. Wat maakt uw bedrijf uniek en wat zijn de belangrijkste drijfveren? Tip 1.  Ga eens met enkele werknemers aan tafel zitten en vraag hun waarom ze bij u gesolliciteerd hebben, waarom ze bij u begonnen zijn en wat ze bij u zo fijn (en minder fijn) vinden. Tip 2.  Kies de allerbelangrijkste, unieke factoren die kandidaten zullen aanspreken.

Voorbeeld.55% van uw toekomstige sollicitanten (69% van de jongeren) vindt het zeer belangrijk dat hun toekomstige werkgever actief is met duurzaam ondernemen. Vindt u dat ook, maak van uw klimaatbeleid dan een kernwaarde, die u duidelijk communiceert met uw (toekomstige) werknemers.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 8 vindt u een Checklist kernwaarden.

Tip 3.  Communiceer uw employer brand, bijv. in uw vacatureteksten. Noem de kernwaarden van uw bedrijf waarvan u weet dat uw huidige werknemers ze belangrijk vinden en waarvan u weet dat uw toekomstige werknemers ze belangrijk zullen vinden. Overweeg bijv. ook roll-up banners die u in een vergaderruimte, kantine of kantoor kunt plaatsen. Tip 4.  Gebruik sociale media om uw employer brand te promoten. Deel verhalen van medewerkers, successen van het bedrijf (kijkje achter de schermen).

Ook voor kleine ondernemingen kan employer branding een krachtig middel zijn om talent aan te trekken en te behouden. Ondanks de uitdagingen kan een goed doordachte en authentieke employer branding-strategie u helpen in een krappe arbeidsmarkt. Betrek uw huidige werknemers bij het proces en communiceer uw branding.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01