Btw en laadpalen
Dit artikel behandelt de specifieke situatie van een holding-BV die een dga in dienst heeft en een werknemer die van zijn werkgever een elektrische auto van de zaak heeft gekregen met een laadpaal thuis en de implicaties van het opladen van een elektrische auto thuis.
Installatie van de laadpaal
De leverancier of leasemaatschappij moet 21% btw in rekening brengen aan de holding/werkgever voor het plaatsen van een laadpaal bij de woning van de werknemer. De holding/werkgever kan deze btw in eerste instantie in aftrek brengen, mits er recht bestaat op aftrek van voorbelasting, omdat met de auto btw-belaste prestaties worden verricht. Ook de btw op de aanschaf van de laadpaal kan dan in aftrek worden gebracht. Als er sprake is van een privéauto, is de btw van de laadpaal niet aftrekbaar, omdat er geen factuur op naam van de holding/werkgever is.
Oplaadkosten De elektrische auto kan opgeladen worden bij een publiek laadpunt, een laadpunt op de zaak of een laadpunt bij de dga/werknemer thuis. Op de zaak worden de laadkosten door de zaak betaald, thuis door de werknemer en bij een publiek laadpunt door degene van wie de laadpas is. Voor een thuissituatie is een slim laadpunt met laadpas aan te bevelen, vergelijkbaar met een tankpas. Dan is duidelijk wat het verbruik is. De laadpas houdt de geladen kWh bij en stuurt hiervoor op basis van vooraf ingestelde tarieven een rekening/onkostenfactuur naar de zaak. De energiekosten moeten namelijk voor de btw correct gefactureerd worden:
- bij gebruik van een laadpas moet de factuur op naam van de holding/werkgever staan;
- bij thuisladen moet er een duidelijke verrekening zijn tussen werknemer en holding/werkgever, bijv. omdat er meerdere auto’s gebruikmaken van het thuislaadpunt en vanwege het privégebruik.
Bij thuisladen koopt de werknemer soms de energie zelf in en heeft een contract met de energieleverancier. Het is momenteel technisch niet mogelijk om het zakelijk stroomverbruik dan direct aan de werkgever te factureren.
Aftrek van btw op energiekosten
Er zijn twee mogelijkheden voor de aftrek van btw op energiekosten.
- Laadpas Bij gebruik van een laadpas kan de leverancier of leasemaatschappij de laadgegevens uitlezen en het verbruik met 21% btw aan de holding/werkgever factureren. De holding/werkgever kan deze btw in aftrek brengen voor zover de kosten toerekenbaar zijn aan btw-belaste prestaties.
- Vergoeding aan werknemer Als de werknemer de energiekosten vergoed wil krijgen, zal de werkgever geen recht op aftrek van voorbelasting hebben, aangezien de facturen op naam van de werknemer staan.
Btw-correctie voor privégebruik Aan het einde van het boekjaar moet de holding/werkgever een btw-correctie maken voor het privégebruik van de auto door de werknemer. Dit gebeurt in de laatste btw-aangifte van het boekjaar. Dit kan op basis van forfait of op basis van werkelijk gebruik. Bij werkelijk gebruik moet er ook rekening worden gehouden met de btw die ziet op de energiekosten die door de holding/werkgever zijn betaald.
bz-advies
Vergeet niet dat het woon-werkverkeer voor de btw tot het privégebruik wordt gerekend. De Hoge Raad ( ecli:nl:hr:2023:1094) heeft geoordeeld dat, ook wanneer werknemers veel thuiswerken en de auto af en toe gebruiken om naar de vaste werkplek (kantoor) te rijden, woon-werkverkeer altijd privégebruik vormt.
Verwerking van de laadkosten
Praktijkvoorbeeld dga
Een dga van de holding-BV gebruikt een laadpas van Travelcard, die is gekoppeld aan de BV. De auto wordt thuis opgeladen via een laadpaal van Vattenfall Incharge. De dga betaalt de energiekosten voor het opladen van de auto privé, maar deze kosten worden vergoed door de holding-BV. Dit leidt tot vragen over de btw-verwerking van de laadkosten.
- Laadsessies en facturatie Vattenfall Incharge verwerkt de informatie over de laadsessies en verrekent dit met de dga. De dga ontvangt hiervoor een creditnota. Vanuit btw-perspectief is het de vraag of dit juridisch gezien wel aangemerkt kan worden als creditnota, alsmede of er terecht 0% btw op de factuur is vermeld. Dit heeft geen gevolgen voor de btw-positie. Het gaat hier om een factuur gericht aan een particuliere consument. In dat geval hoeft er niet aan de verplichte factuurvereisten te worden voldaan.
- Levering van elektriciteit Vattenfall Incharge berekent vervolgens de laadkosten door aan de leverancier van de laadpas, in dit geval Travelcard. Travelcard berekent het door aan de holding-BV. De levering van elektriciteit (als een niet-fysiek goed) is in Nederland belast met 21% btw. Deze btw is voor de holding-BV in beginsel aftrekbaar, indien deze kosten worden gemaakt voor btw-belaste doeleinden (en kan worden aangegeven in rubriek 5b).
- Correctie voor privégebrui k Let wel, ook in dit voorbeeld moet er voor privégebruik van de auto een correctie worden gemaakt in de laatste btw-aangifte van elk jaar (in rubriek 1d).
Verleggingsregeling buitenlandse facturen
Om overal te kunnen laden gebruikt men in de praktijk meestal meerdere laadpassen. In het geval dat de holding/werkgever een factuur ontvangt van bijv. een Duitse GmbH voor het laden, valt de in rekening gebrachte prestatie onder de verleggingsregeling. De holding-BV dient derhalve zelf de btw te voldoen (in rubriek 2a voor de levering van elektriciteit van het laden in Nederland en rubriek 4b voor overige diensten). De holding-BV kan deze btw op dezelfde aangifte in aftrek brengen (in rubriek 5b).
Toekomstige ontwikkelingen
De btw-regels rondom laadpalen zijn nog niet helemaal duidelijk. Het btw-comité heeft geprobeerd duidelijkheid te geven over hoe hiermee om moet worden gegaan binnen de Europese Unie. De huidige uitleg van het btw-comité is niet bindend, omdat dit comité een adviesorgaan is. Bovendien is ook de Europese jurisprudentie van belang. De uiteindelijke interpretatie van het Europees Hof van Justitie kan in de toekomst invloed hebben op hoe binnen de EU moet worden omgegaan met de btw-heffing op laadpalen. Het is aan te raden om ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend te volgen.