PERSONEEL - 03.07.2024

Voorkom personeelsverloop met stay-gesprekken

In een tijd van arbeidsmarktkrapte moet u zuinig zijn op medewerkers. Het wegnemen van mogelijke vertrekredenen vermindert het ongewenste verloop. Deze redenen kunnen in voortgangs- en stay-gesprekken achterhaald worden.

Exitgesprek mosterd na de maaltijd?

Met medewerkers die de organisatie verlaten, kunnen exitgesprekken gevoerd worden. Doel is hun vertrekredenen te achterhalen. Echter, exitgesprekken komen te laat voor de medewerker die gaat! Met de uitkomsten kunnen vertrekkers niet meer op andere gedachten gebracht worden, maar kan wel voorkomen worden dat nog meer medewerkers het voor gezien houden. Tip.  Vertrekkers kunnen in exitgesprekken waardevolle informatie geven over hoe medewerkers aan de organisatie te binden. Het kan achterblijvers die er ook over nadenken om naar de buren te vertrekken, ervan weerhouden deze stap te zetten.

Geloofwaardigheid. Een medewerker die het niet meer naar zijn zin heeft, staat al met Ă©Ă©n been buiten de organisatie. Als de werkgever alsnog van alles uit de kast haalt om de medewerker te behouden, is dit echter vaak mosterd na de maaltijd. Ook is de werkgever weinig geloofwaardig als pas na een dreigend vertrek ineens wel van alles mogelijk is.

Binden en de 6 W’s. Bespreek daarom in voortgangs-/functioneringsgesprekken hoe medewerkers hun tijd bij de organisatie ervaren, welke zaken verbeterd kunnen worden en wat hun mogelijke vertrekredenen zijn. Onderwerpen die aan bod komen, zijn de hiernavolgende 6 W’s.

  1. Werkinhoud: takenpakket, variatie werkzaamheden.
  2. Werkomstandigheden: ergonomische (thuis)werkplek, temperatuur (te heet te koud).
  3. Werkverhoudingen: samenwerking, communicatie en omgangsnormen.
  4. Werkvoorwaarden: werktijden, arbeidsvoorwaarden.
  5. Werksfeer: plezier in het werk, gezelligheid.
  6. Werkbelasting: balans werk en privé en werkbelasting en -belastbaarheid.

Balans. Als de werkinhoud afwisselend en uitdagend is en er een juiste balans is tussen werkbelasting en belastbaarheid, dan zijn dat al twee redenen minder om te vertrekken. Verbeter als werkgever daar waar mogelijk werkgerelateerde zaken. Het bindt medewerkers en voorkomt verloop.

Stay-gesprekken

Kennis van de redenen voor een vertrek zijn een bron van informatie om medewerkers aan de organisatie te binden. Voorbeelden zijn verantwoordelijkheid, steun en oprechte waardering van de leidinggevende en ontwikkelmogelijkheden. Deze informatie kan verkregen worden in stay-gesprekken met antwoorden op vragen als:

  • Wat zijn de redenen dat jij nog steeds voor ons werkt?
  • Wat vind je het meest prettige aan jouw baan?
  • Waar krijg je energie van?
  • Hoe kan onze samenwerking en die met de collega’s verbeterd worden?
  • Welke sterke punten zou je nog meer willen ontwikkelen (versterk wat werkt)? Waar zou je graag je tanden in willen zetten?
  • Hoe kan de balans tussen werkbelasting en -belastbaarheid en werk en privĂ© nog beter bewaakt worden?
  • Welke zaken vind je in jouw werk het meeste attractief?
  • Als wij als organisatie dingen beter kunnen doen, welke zaken betreft het dan?
Verrijk de welgevallige aspecten van een functie en werkomgeving. Met de uitkomsten van voortgangs- en stay-gesprekken worden (mogelijke) redenen voor vertrek en blijven helder. Hiermee kunt u beleid ontwikkelen om ongewenst verloop tegen te gaan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01