FINANCIEEL - 30.05.2024

Mogelijke actiepunten als uw onderneming in slecht weer dreigt te geraken

Door onder andere de aflossing van een coronaschuld aan de fiscus, neemt het aantal faillissementen toe, aldus de media onlangs. Wat kunt u doen als uw onderneming in slecht weer dreigt te geraken?

Verloop. Het aantal faillissementen is in 2023 met maar liefst 52% gestegen. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal met 23% en daarnaast besloten maar liefst 44.590 ondernemers in het eerste kwartaal te stoppen met hun onderneming. Voor veel ondernemers is het dus alle zeilen bijzetten. Wat kunt u doen?

Laat u niet verrassen

Welke inkomsten en welke uitgaven verwacht u? Met andere woorden: hoe ontwikkelt uw liquiditeit zich de komende tijd? Maak een liquiditeitsplanning die u maandelijks (of vaker) update, zodat u niet verrast wordt met plotselinge uitgaven en met onverwachte schulden (omdat u bepaalde uitgaven niet doet). Ook kunt u met de komende opbrengsten dan beter bepalen waar u uw geld aan uit gaat geven. Zo bent u beter in staat om uw cashflow te managen.

Een rekentool Liquiditeitsplanning vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 6.

Neem maatregelen. Het is makkelijk om te zeggen dat u uw opbrengsten moet verhogen en uw kosten moet verlagen. Toch kan een kostenanalyse vaak tot verrassende besparingen leiden. Tip.  Stel uzelf kritische vragen, zoals: Hebben we dit echt nodig? Kan dit niet goedkoper? Is deze activiteit wel winstgevend? Kan ik deze activiteiten beter niet zelf doen of juist uitbesteden?

Debiteurenbeheer. Betalen uw klanten eigenlijk wel alles waar u recht op heeft en betalen ze wel op tijd? Juist nu is een strakke incassoprocedure van groot belang. Tip.  Heeft u werknemers in dienst, maak dan iemand verantwoordelijk hiervoor en vraag om een wekelijks/maandelijks rapport van de openstaande vorderingen.

De Checklist vordering efficiënt innen vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 6.

Crediteurenbeheer. Bekijk of u de betaling van bepaalde facturen niet uit kunt stellen tot een later (beter) moment. Stop eventuele automatische incasso’s, zodat u beter uw geldstromen kunt sturen.

Voorraadbeheer. Vaak gaat er verrassend veel geld in de voorraad zitten. Bestellingen worden routinematig gedaan, terwijl de kans groot is dat er minder bij u besteld wordt en dat u dus minder voorraad nodig heeft. Tip.  Bepaal opnieuw uw buffervoorraden en ga met uw leveranciers in gesprek. Misschien kunnen de bestelhoeveelheden verkleind worden en de leverfrequentie verhoogd (dus vaker leveren, maar kleinere hoeveelheden).

Als het water u tot de lippen stijgt

Als de nood echt heel hoog wordt, ga dan met uw schuldeisers in gesprek en probeer nieuwe betalingsafspraken te maken. De bank en de Belastingdienst stellen zich vaak minder flexibel op, maar ga toch in gesprek en probeer zo veel mogelijk de controle te houden over de komende ontwikkelingen. Let op.  Als dga moet u een betalingsonmacht tijdig melden bij de Belastingdienst, anders loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld voor kennelijk onbehoorlijk bestuur. Tijdig is binnen 14 dagen nadat de schuld betaald had moeten zijn ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/melding_van_betalingsonmacht_bij_belastingen_en_premies ).

Hanteer een goede liquiditeitsplanning om u niet te laten verrassen. Met een strak debiteuren-, crediteuren- en voorraadbeheer kunt u uw geldstromen beter en tijdig sturen. In geval van nood kunt u het beste met uw schuldeisers in gesprek gaan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01