PERSONEELSBELEID - 21.05.2024

Als uw medewerker schermt met een betere ‘functie elders’

Stel dat een medewerker bij u komt met de mededeling dat hij een aanbod heeft gehad voor een andere baan met betere arbeidsvoorwaarden. Hij wil weten of u misschien een beter aanbod wilt doen. Wat is wijsheid?

Waar rekening mee houden? Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten waarom de medewerker wil vertrekken. Ook is het goed na te gaan óf u deze medewerker wilt behouden en tegen welke prijs. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of er wellicht sprake kan zijn van een overtreding van een concurrentie- of relatiebeding.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 5 vindt u meer informatie over:• concurrentiebeding• relatiebeding

Waarom wil de medewerker weg?

Een goed gesprek. Als uw medewerker met dit aanbod aan uw bureau staat, is het goed om na te gaan waarom hij in gesprek is gegaan met een ander bedrijf. Gaat het alleen om de arbeidsvoorwaarden of speelt er meer? Plan daarvoor een gesprek in en houd daarbij rekening met de volgende zaken:

  • plan een afspraak in op een rustig moment;
  • zorg voor een rustige plek waar u ongestoord kunt praten;
  • neem de tijd voor dit gesprek;
  • stel open vragen en luister aandachtig;
  • probeer niet meteen conclusies te trekken, maar kom er op een later moment op terug, maar wacht daar niet te lang mee;
  • kijk of er zaken zijn waar u iets aan kunt (en wilt) veranderen.

Alleen om de arbeidsvoorwaarden? Als duidelijk wordt dat het vooral om het loon en de overige arbeidsvoorwaarden te doen is, is het belangrijk na te gaan of u hem tegemoet kunt komen en hoe ver u daarbij wilt gaan.

Wel opletten. Het kan ook zijn dat de medewerker al langer ontevreden is over het werk of het bedrijf. Als hij deze negatieve houding ook deelt met collega’s, is het goed dat u zich afvraagt of u dit kunt veranderen door de medewerker meer loon te betalen.

Hoe graag wilt u hem houden? Als het vertrek van een werknemer vooral is ingegeven door financiën, is het goed met het hiernavolgende rekening te houden.

Precedentwerking. Als er meer mensen bij u werken, kan een beter aanbod voor deze medewerker ervoor zorgen dat zijn collega’s dit oneerlijk vinden. Tip 1.  Zorg dat u het betere aanbod goed kunt onderbouwen. Tip 2.  Wees transparant en vraag de medewerker niet om dit geheim te houden. In de praktijk komt dit toch altijd uit en dat komt uw zaak niet ten goede.

Extra stapje? Kent uw bedrijf een functie- en loongebouw of is er een cao van toepassing, check dan wat de mogelijkheden zijn. Wellicht dat een extra periodiek of functiegebouw al kan helpen.

Out of the box. Verken of er andere zaken zijn waarmee u de werknemer aan u kunt binden. Denk aan een extra thuiswerkdag, flexibele werktijden, maar ook aan een extra (belastingvrije) vergoeding.

Perspectief bieden als optie

Als een medewerker de vaardigheden en de mogelijkheden heeft zich te ontwikkelen naar een andere functie (met betere arbeidsvoorwaarden), wilt u hem wellicht graag houden. Onderzoek dan met hem samen wat voor perspectief u hem kunt bieden. Tip.  Wees daarin concreet: wat voor functie met welke arbeidsvoorwaarden en met welk tijdspad en welke opleiding hoort daar eventueel bij?

Ga na of u de medewerker wilt behouden en wat dat mag kosten. Ga daarna met hem in gesprek, neem daar de tijd voor en doe dat op een rustige plek. Denk out of the box, misschien is meer salaris niet de oplossing. Kijk of u hem bijv. perspectief kunt bieden op een betere functie.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01