Overboeking uit 2002: wat zijn de informatieplicht en de bewaarplicht van de bank?
Informatie verstrekken
Spaarrekeninggeld overgeboekt en niet traceerbaar? Een cliënt had een spaarrekening bij bank A en bij bank B. Volgens informatie van de rechtsopvolger van bank A is er op 13 februari 2002 € 6.000 overgeboekt naar de spaarrekening bij bank B, daarna is de spaarrekening bij bank A opgeheven. Pas in 2021 heeft de cliënt zowel de rechtsopvolger van bank A als bank B verzocht informatie te verstrekken over wat er met het betreffende geldbedrag is gebeurd.
Cliënt komt met schadeclaim. De cliënt claimt € 7.000 van de (rechtsopvolger van) bank B, plus de wettelijke rente sinds 1 januari 2002. De cliënt baseert zijn claim op het feit dat deze volgens hem opheldering moet geven over hetgeen met het door bank A overgeboekte bedrag is gebeurd, want de (rechtsopvolger van) bank A heeft aangetoond dat het bedrag naar een rekeningnummer bij bank B is overgeboekt, stelt de cliënt. Echter heeft de cliënt nooit een rekeningafschrift van de bank gehad, waarop de overboeking zichtbaar is geworden. Omdat de bank geen toelichting hierop wil geven, lijdt hij schade, vindt de cliënt. De zaak komt uiteindelijk bij het Kifid (nr. 2022-0914) .
Wettelijke bewaarplicht zeven jaar
Wat zegt de wet? Volgens het Kifid heeft de bank een wettelijke bewaarplicht van zeven jaar (art. 2:10 lid 3 BW) . Als deze termijn is verstreken, is de bank bevoegd om eventuele dossiers en gegevens te vernietigen.
Wat is het oordeel van het Kifid?
Het Kifid oordeelt klip-en-klaar dat er van de bank niet verwacht hoeft te worden dat zij de gegevens en stukken over de spaarrekening van de cliënt langer bewaart dan de wettelijke bewaartermijn van zeven jaar. De cliënt heeft hiervoor overigens ook geen argumenten aangevoerd, oordeelt het Kifid.
Bankafschriften binnen één jaar controleren. Volgens het Kifid blijkt uit het procesdossier niet dat de cliënt over de bewuste overboeking eerder gereclameerd heeft bij de bank. Ook heeft de cliënt niet verduidelijkt waarom hij pas 21 jaar later alsnog een verzoek tot opheldering bij de bank heeft ingediend.
Algemene bankvoorwaarden. Op grond van de artikelen 12 en 13 van de (hier geldende) algemene bankvoorwaarden volgt dat de consument de verplichting heeft om zijn bankafschriften te controleren en eventuele fouten binnen één jaar na ontvangst van de bankafschriften te melden bij de bank. Naar het oordeel van het Kifid ziet deze meldplicht eveneens op het (door de cliënt gestelde) niet ontvangen van een bankafschrift, plus dat dit temeer geldt bij een overboeking van een dergelijk hoog bedrag, vindt het Kifid. Moraal van dit verhaal is dat men overboekingen tijdig dient te bewaken en op te volgen. Trek direct aan de bel bij de bank bij onduidelijkheid of een vermoeden van een onjuiste overboeking. Hiermee voorkomt men dat men te laat is en in een lastig parket komt en geen voldoende duidelijkheid meer krijgt over waar het vermogen is gebleven (bijv. over het saldo van een nalatenschap, enz.).