Exacte rittenregistratie vereist voor ontlopen bijtelling?
IB-ondernemer, maar ook dga
2022. Als u een auto van de zaak rijdt, krijgt u met de bekende bijtelling te maken. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting is de bijtelling niet aftrekbaar van de winst. Voor werknemers, dus ook voor dga’s met een BV, wordt de bijtelling tot het loon gerekend en betaalt men hierover loonheffing. Voor auto’s die in 2022 voor het eerst op kenteken zijn of worden gezet, is de bijtelling 22%. Voor elektrische auto’s is deze 16% tot een cataloguswaarde van € 35.000. Over het meerdere van de cataloguswaarde is de bijtelling 22%.
2023. In 2023 blijft de bijtelling gelijk, al geldt voor elektrische auto’s de lage bijtelling van 16% dan nog maar tot een cataloguswaarde van € 30.000.
Bijtelling ontgaan? Het is niet makkelijk de bijtelling te ontgaan. Wettelijk is bepaald dat u geen bijtelling krijgt als blijkt dat u de auto maximaal 500 km in het jaar privé heeft gebruikt. Let op. Op dit punt rust een zware bewijslast, die erop neerkomt dat u moet bewijzen dat de auto niet meer kilometers privé is gebruikt. Een rittenregistratie is daarbij veruit te prefereren, maar niet verplicht.
Rittenregistratie gestolen. In een zaak die onlangs voor de rechtbank in Groningen werd uitgevochten, wilde een collega van u de bijtelling ontgaan (ECLI:NL:RBNNE:2022:4000) . Hij noteerde daartoe alle ritten op papier, maar helaas werden deze aantekeningen, met zijn attachekoffer, uit zijn auto gestolen. Daarop deed hij zijn best de complete rittenregistratie te reconstrueren. Hiervoor gebruikte hij zijn weekagenda, verkoopfacturen, kostennota’s, onderhoudsnota’s van de auto, RDW-opgaven met kilometerstanden en een routeplanner.
Fiscus te nauwkeurig, aldus de rechter. De fiscus accepteerde deze rittenadministratie echter niet, omdat er te veel onjuistheden zouden zijn. De rechtbank ging hier echter niet in mee. Zo zijn verschillende afwijkingen te verklaren, omdat door het gebruik van een zware auto met dito aanhanger niet altijd de kortste rit is gereden. Ook is het volgens de rechtbank denkbaar dat een heen- en terugreis niet exact hetzelfde aantal kilometers opleveren, omdat deze wegen iets kunnen verschillen. Een verschil van enkele honderden meters is dus aanvaardbaar. Letterlijk stelt de rechtbank ‘niet warm of koud te worden van een verschil van één kilometer, omdat zo’n verschil logisch is en nu eenmaal van tijd tot tijd voorkomt als er op hele kilometers wordt afgerond en geregistreerd’. De rechtbank stelt uw collega dan ook in het gelijk.
Gevolg voor uw horecaonderneming?
Ondernemers zijn vaak bekend met de zware bewijslast die geldt voor de bijtelling voor de auto van de zaak. Ten onrechte wordt echter verondersteld dat hieraan alleen te ontkomen is met behulp van een tot op de kilometer nauwkeurige rittenregistratie. In de hiervoor genoemde zaak ontbraken echter de begin- en eindadressen van privéritten, terwijl dit volgens de regels van de Belastingdienst echter wel vereist is. De rechtbank gaat hieraan voorbij met de constatering dat slechts bewezen hoeft te worden dat u met uw auto niet meer dan 500 km heeft afgelegd. Kan dat zonder vermelding van de privéadressen, dan is dit dus geen probleem. Tip. Een sluitende rittenadministratie is nog altijd het beste bewijs, maar als deze door onvoorziene omstandigheden ontbreekt, bent u niet kansloos.
De rekentool E-kilometerregistratie vindt u op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 26, nr. 18.