Samenwerken met Redbooth
Wat is het?
Redbooth ( http://www.redbooth.com ) is een samenwerkings- en communicatieplatform voor teams. Deze webdienst heette vroeger Teambox, maar kreeg een volledige restyling en tegelijkertijd een nieuwe naam. Voor elk project kunt u een aparte ‘workspace’ creëren. U kunt daarvoor eventueel starten met een van de templates, maar die bieden naar onze mening geen grote meerwaarde. Het menu bovenaan telt drie tabs. In het Dashboard vindt u uitstaande taken en updates terug. De tab Workspaces geeft een overzicht van uw projecten, en onder Reports vindt u o.a. een agenda met alle relevante informatie.
Anderen uitnodigen. Bij de aanmaak van een workspace wordt meteen gevraagd om teamleden uit te nodigen via e-mail, maar uiteraard kan dat ook later nog. Genodigden krijgen een mail waarin ze kunnen doorklikken naar uw project. Zij moeten wel eerst een (gratis) account aanmaken, maar dat gaat erg snel. Vervolgens kunnen zij op allerlei manieren converseren met elkaar. Ook notities toevoegen is mogelijk. In elke workspace kunnen allerlei bestanden ondergebracht worden in verschillende folders. De integratie van bv. Google Drive en Dropbox maakt het u extra gemakkelijk.
Taken. U kunt taken plannen, toewijzen aan bepaalde personen en opvolgen. Ook de prioriteit van specifieke opdrachten kunt u instellen. De integratie van Outlook en Gmail zorgt ervoor dat u bv. taken rechtstreeks vanuit uw vertrouwd e-mailpakket kunt toewijzen. Notificaties in uw mailbox behoren uiteraard ook tot de mogelijkheden. Aan de hand van zgn. Gantt-grafieken wordt de progressie op een overzichtelijke manier weergegeven op een tijdlijn. En er zijn ook mobiele apps voor iOS en Android om overal op de hoogte te blijven.
Hoeveel kost het?
Gratis… Er bestaan drie abonnementsformules. U kunt Redbooth gratis gebruiken tot max. tien gebruikers. U kunt dan twee workspaces/projecten aanmaken, en krijgt 2 GB aan virtuele opslagruimte.
… of betalend. Kiest u voor het ‘Pro’-plan, dan betaalt u $ 9/maand per gebruiker (bij facturatie op jaarbasis). Deze formule stelt geen beperking in van het aantal gebruikers en workspaces. Bovendien wordt de opslagruimte hiermee uitgebreid tot 5 GB, kunt u private taken en werkruimtes aanmaken, is tijdsregistratie mogelijk, kunnen er externe personen bij betrokken worden en kan de handige knipseldienst Evernote geïntegreerd worden. Er is ook een nog uitgebreider ‘Business’-plan voor grote organisaties. Die betalen $ 15/ maand. Zie Pricing voor alle details.
Beter dan de concurrentie?
Er bestaan uiteraard wel meer webplatformen die u met collega’s laten samenwerken aan projecten. Een bekende concurrent is Asana ( http://www.asana.com ). Ook die heeft gratis en betalende formules vanaf $ 9,99/maand per gebruiker. Op https://redbooth.com/asana-alternative somt Redbooth zelf een aantal eigen troeven op, maar bij SoftwareInsider ( https://goo.gl/z4FWWs ) en Project Management Zone ( https://goo.gl/kuScd9 ) vindt u een globalere en objectievere vergelijking van beide tools.