Nieuwe wet accountantsorganisaties, wat kunt u ermee?
Waar gaat het over? De verjaringstermijn voor het indienen van een klacht bij de Accountantskamer gaat van zes naar tien jaar. Als de Eerste Kamer hiermee instemt, dan gaat de verjaringstermijn van tien jaar vanaf 1 juli 2018 gelden.
Klachten
Accountantskamer. De Accountantskamer is een tuchtrechtelijke instantie die tuchtrechtelijke maatregelen kan opleggen, zoals een waarschuwing, berisping, geldboete en (tijdelijke) doorhaling van de inschrijving in het accountantsregister.
Klachten tegen wie? De Accountantskamer behandelt alleen klachten die gericht zijn tegen een individuele registeraccountant (RA) of een accountant-administratieconsulent (AA). Weet u niet of uw adviseur een RA of AA is? Tip. Dan kunt u dit raadplegen in het register op de website van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA): https://www.nba.nl/register/
Welke klachten? Als uw accountant heeft gehandeld in strijd met de toepasselijke wet- en regelgeving, zoals financiële fraude of misleiding, kunt u een klacht indienen bij de Accountantskamer. De handeling waarover u de klacht indient, hoeft overigens niet op u betrekking te hebben. Iedereen die vermoedt dat een accountant onjuist handelt, mag een klacht indienen.
Indieningstermijn. Een klacht bij de Accountantskamer moet u binnen drie jaar nadat u heeft geconstateerd of redelijkerwijs heeft kunnen constateren dat het handelen of nalaten in strijd is met de toepasselijke wet- en regelgeving, hebben ingediend. Dit houdt dus in dat op het moment dat u een vermoeden heeft dat er onjuist is gehandeld, de driejaarstermijn begint te lopen. Let op. Daarbij geldt nu nog dat de gedraging waarover u een klacht wilt indienen niet langer dan zes jaar (straks 10 jaar) geleden mag hebben plaatsgevonden.
Overige instanties
Naast de Accountantskamer zijn er nog een tweetal instanties waar u met uw klacht over de wijze hoe een accountant zijn werk heeft gedaan of over de manier hoe hij zich tijdens het uitvoeren van zijn werk tegenover u heeft gedragen, terecht kunt.
- Klachtinstantie binnen het accountantskantoor. De meeste accountantskantoren hebben een eigen klachtenregeling. Hier ligt de nadruk op het bereiken van overeenstemming.
- De klachtencommissie NBA. Hier ligt de nadruk eveneens op het bereiken van overeenstemming.
Declaratie. Het betreft hier klachten over beroepsmatig handelen, dus niet over de hoogte van een declaratie, e.d. Hiervoor kunt u terecht bij de Raad voor Geschillen of een civiele rechter.
Welke route kiest u?
Als u op zoek bent naar een oplossing:
Ga eerst in gesprek met de accountant of diens leidinggevende.
Tweede stap is een klacht bij het accountantskantoor, conform de klachtenregeling.
Helpt dat niet, dien dan een klacht bij de klachtencommissie NBA.
Klagen bij de Accountantskamer is vooral aan de orde als u de accountant een tuchtrechtelijke sanctie wil laten opleggen en/of u wilt dat de misslagen van de accountant publiekelijk bekend worden.