Bewaar uw werk automatisch onder Windows
De beste manier om te vermijden dat u werk verliest, is door zelf vaak genoeg uw tussentijdse resultaten te bewaren (Ctrl + S). Het is natuurlijk nog eenvoudiger als uw toepassing automatisch uw werk bewaart. Hoe stelt u dit in?
Microsoft Office
Als u met de online versie van Office365 in uw browser werkt, dan wordt elke wijziging in een document meteen bewaard (dat geldt ook voor bv. Google Docs). Maar als u werkt met de standalone versie van Word, Excel of PowerPoint, dan gaat u het best naar het menu Bestand ; Opties ; Opslaan en vinkt u de optie aan Elke X minuten AutoHerstel-gegevens opslaan . Kies hier bv. 3 of 5 minuten. Als het programma dan onverwacht afsluit, heeft u maximaal dat aantal minuten werk verloren.
Ook in Outlook kunt u ervoor zorgen dat de e-mails die u schrijft tussentijds opgeslagen worden. Ga naar het menu Bestand ; Opties ; E-mail en vink onder Berichten opslaan de optie aan Itemsdie niet zijn verzonden, na dit aantal minuten automatisch opslaan . Stel dit bv. in op 3.
Uw browser
Als een browser crasht terwijl u een formulier aan het invullen bent, dan is al het ingevulde weg. Om dit te vermijden, kunt u een browseradd-on installeren die alles wat u invult eventjes onthoudt. Voor Chrome is er Text Input Recovery Extension , voor Firefox Form History Control . Voor Internet Explorer of Edge is er spijtig genoeg niks gelijkaardigs.
Ook vervelend is het als u een heleboel zorgvuldig bij elkaar gezochte websites geopend heeft en uw browser crasht. Gelukkig kunt u uw browser al die actieve tabvensters weer vanzelf laten openen bij het heropstarten. In Chrome stipt u daartoe in de Instellingen onder Bij opstarten de optie Doorgaan waar je gebleven was aan. Zowel Firefox, Internet Explorer als Edge hebben een gelijkaardige optie.
Andere programma’s
Daar moet u zelf even checken of er een instelling is om automatisch tussentijdse resultaten op te slaan. Is dat niet zo, dan kunt u een alternatief overwegen met wel zo’n optie. Zo biedt Windows Kladblok (Notepad) geen autosave , maar het alternatief Notes ( http://www.get-notes.com ) wel.
In noodgevallen
Blijft uw toepassing hangen nog voor u de kans kreeg om uw werk te bewaren, dan kunt u nog één middel gebruiken om wat u op het scherm ziet (uw e-mail, uw tekst, …) toch nog te redden. Druk op de Print Screen -knop op uw toetsenbord om een schermafdruk te maken. Die schermopname plakt u dan in bv. Paint of Word. U zal die tekst dan wel zelf opnieuw moeten intypen.
Tip. U kunt de screenshot ook meteen bewaren als een bestand (Windows toets + Print Screen) dat opgeslagen wordt onder uw folder Afbeeldingen , subfolder Schermopnamen . Dat bestand kunt u dan uploaden naar uw Google Drive. Daar klikt u erop met de rechtermuisknop en kiest u Open with ; Google Docs . Drive zal dan automatisch tekstherkenning (OCR) uitvoeren en u een Docs-bestand bezorgen waaruit u de tekst kunt knippen en plakken. Dit bespaart u mogelijk veel typwerk.