Advertenties beheren op Facebook
Bereik de juiste doelgroep
Op de Facebook-pagina van uw zaak kunt u betaalde advertenties overwegen om een specifieke doelgroep te bereiken. U kiest eerst een concrete doelstelling (bv. het promoten van uw pagina of het ‘boosten’ van een geplaatst bericht). Vervolgens bepaalt u wie de advertentie te zien krijgt: u kunt o.a. de gewenste regio, leeftijd, taal, opleiding en interesses specificeren. Daarna stelt u een budget in voor uw campagne: dat kan al vanaf enkele euro’s. Ten slotte kiest u een lay-out en na goedkeuring van Facebook wordt uw advertentie geplaatst. Die krijgt dan het label ‘gesponsord’.
Hoe plaatst u zo’n advertentie?
Verschillende opties. Er bestaan meerdere manieren om een advertentie op Facebook te plaatsen (kijk op https://goo.gl/6kESSb ). Het kan allereerst via uw Facebook-pagina zelf: daar treft u blauwe knoppen aan om bv. de pagina of een bericht extra in de kijker te zetten. Maar Facebook heeft ook modules ontwikkeld voor het aanmaken en beheren van uw advertenties: Advertentiebeheer ( http://www.facebook.com/ads/create/ ) en de Power Editor ( http://www.facebook.com/ads/manage/powereditor/ ). Ze zijn allebei gratis en laten u ook toe om het resultaat van uw campagnes op te volgen.
Wat kiest u? Voor nieuwkomers is het eenvoudige Advertentiebeheer de beste keuze. Daarvan is er trouwens ook een mobiele app (voor iOS en Android). De Power Editor biedt dan weer de beste opties voor wie vaak adverteert op Facebook. Let op! Gebruikt u een adblocker in uw browser, dan moet u die wellicht tijdelijk uitschakelen om hiermee goed te kunnen werken.
De troeven van de Power Editor
Plaatsen. De Power Editor maakt het u extra gemakkelijk om te bepalen hoe en waar uw advertentie getoond moet worden. U krijgt méér opties dan in Advertentiebeheer. U kunt bv. aangeven dat uw advertentie alleen op desktops of alleen op mobiele apparaten getoond mag worden. Dat is handig wanneer u alleen een mobiel publiek wilt aanspreken. Daarbij is het zelfs mogelijk om te focussen op iOS- of Android-apparaten. U kunt ook aangeven dat bv. een video alleen getoond mag worden op mobiele toestellen die verbonden zijn met wifi.
Waarvoor betaalt u? Wanneer u op uw Facebook-pagina een van de blauwe knoppen gebruikt om bv. een bericht te promoten, dan krijgt u daar niet de mogelijkheid om te specificeren hoe uw budget precies aangewend moet worden. In de Power Editor krijgt u de keuze tussen o.a. CPC (kost per klik op een link) en CPM (kost per weergave). Tip. Facebook kan hier ook zelf de meest optimale optie voor uw actie bepalen.
Dupliceren. Stel, u wilt meerdere verschillende advertenties maken waarin alleen de afbeelding verschilt, om zo na te gaan welke de beste resultaten geeft. Met de Power Editor kunt u dan heel eenvoudig een advertentie dupliceren en vervolgens de foto wijzigen terwijl alle andere instellingen automatisch mee gekopieerd worden.
Overzicht. De Power Editor geeft ook een duidelijk overzicht van welke advertentiecampagnes actief zijn, ‘on hold’ gezet werden en afgelopen zijn. Tip. Bent u vergeten om een gepauzeerde campagne opnieuw te activeren, dan ziet u dat hier meteen.