COMPUTER - PRINTER - 24.02.2016

Waarom hapert die printer weer?

Hoe vaak heeft u het al niet meegemaakt? U moet dringend een belangrijk document afdrukken en er komt helemaal niks uit de printer. Wat kunt u dan allemaal zelf doen?

Kan de printer wel afdrukken?

U kijkt natuurlijk eerst na of de stroomkabel wel in het stopcontact zit, of de printer wel aanstaat en verbonden is met uw computer (via kabel of draadloos wifi). Dat lijkt voor de hand liggend, maar wordt toch soms over het hoofd gezien. Vervolgens gaat u na of er wel papier in de printer zit en zo ja, of het recht in de lade ligt. Slecht gepositioneerd papier kan immers leiden tot een vastgelopen blad papier, dat u eerst moet verwijderen alvorens uw printer weer kan afdrukken.

Het is ook mogelijk dat de inkt of toner op is. Als uw printer een statusvenster heeft, kunt u dat daar nakijken. In Windows kunt u het controleren door in het Start-menu naar Apparaten en printers te gaan en daar met de rechtermuisknop op uw printer te klikken en Eigenschappen te kiezen.

Gaat er iets mis in de wachtrij?

Het afdrukprobleem kan ook zijn oorsprong hebben in uw software. Dan kunt u in Windows nagaan welke documenten er nog in de wachtrij staan om afgedrukt te worden. Daarvoor klikt u weer in Apparaten en printers met de rechtermuisknop op de printer en kiest u Afdruktaken weergeven . U ziet nu een venster met daarin de wachtrij van te printen documenten. Als een document uit de wachtrij niet afgedrukt wordt en de rest blokkeert, klik er dan met de rechtermuisknop op en Annuleer . Een document dat om de een of andere reden onderbroken werd, kunt u op die manier ook laten Doorgaan of eventueel zelfs Opnieuw starten .

U zou kunnen denken dat u de wachtrij helemaal leeg krijgt door de printer uit en aan te zetten. Maar uw computer onthoudt de afdruktaken, dus als u de printer weer aanzet, is er veel kans dat hij meteen weer vastloopt. U moet dus de afdruktaakbestanden handmatig verwijderen. Via het venster met de wachtrij (zie hierboven) kunt u kiezen voor Printer ; Alle documenten annuleren .

Lukt dat niet, zet dan de printer uit, zoek in het Windows Start-menu in het zoekveld naar Services en start dat programma. In de lijst met draaiende services zoekt u naar Print Spooler en via een rechtermuisklik kiest u Stoppen . Vervolgens gaat u in Windows Verkenner naar de folder C:\Windows\System32\Spool\PRINTERS en verwijdert daarin alle bestanden. Herstart uw pc, zet uw printer weer aan en probeer weer af te drukken.

Wil de printer u iets vertellen?

Als uw printer een statuspaneel heeft met een scherm en knoppen is het mogelijk dat hier getracht wordt u iets te vertellen en dat u een paar keer op de OK -knop moet drukken alvorens de printer weer aan het afdrukken slaat. Kijk in elk geval goed naar eventuele foutboodschappen en zoek die eventueel online op.

Driver

Het is ook mogelijk dat de driver die uw printer aanstuurt, beschadigd geraakt is, of niet meer de recentste versie is. Bezoek dan de website van de printerproducent en haal daar de juiste driver voor uw printer en uw Windows-versie binnen. Hopelijk zijn de afdrukproblemen hiermee opgelost. Anders leest u er het best de sectie Wat te doen bij problemen? van de printerhandleiding eens op na.

Check eerst de basics (stroom, verbinding, papier, inkt) als uw printer niet meer wil afdrukken. Ga na of een bepaald document de wachtrij blokkeert en annuleer het document of de hele wachtrij. Kijk ook naar eventuele foutmeldingen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01