CONTRACT EN VOORWAARDEN - 22.02.2016

Beëindiging van een serviceabonnement

Zonder het te weten, sluit u als horecaondernemer regelmatig een zogenaamde ‘duurovereenkomst’, zoals een serviceabonnement of franchiseovereenkomst. Zo’n overeenkomst is opzegbaar. Wat moet u daarvan weten?

Wat is een ‘duurovereenkomst’?

Juridisch. Een ‘duurovereenkomst’ is een overeenkomst waarbij partijen zich tot een voortdurende prestatie hebben verbonden over een langere periode. De wet geeft nauwelijks afzonderlijke regels voor duurovereenkomsten. Bijzondere regels voor duurovereenkomsten komen voornamelijk voort uit de rechtspraak.

Wat voor overeenkomsten? Voorbeelden van duurovereenkomsten zijn franchiseovereenkomsten, agentuurovereenkomsten (artiestenbureaus), serviceabonnementen (handdoekautomaten, onderhoud brandblussers), leveringscontracten (wijnhandel, brouwerij).

Regels uit de rechtspraak

Wat is er afgesproken? Wanneer in het contract of de van toepassing zijnde algemene voorwaarden geregeld is hoe de opzegging moet plaatsvinden, is het verstandig om u daar zo veel mogelijk aan te houden. Soms is er geen contract of is het opzeggen niet geregeld.

Redelijk? Uit uitspraken van de Hoge Raad volgt dat u een duurovereenkomst die voor ‘onbepaalde tijd’ is aangegaan, in beginsel kunt opzeggen. De redelijkheid en billijkheid kunnen echter eisen dat er een zwaarwegende opzeggingsgrond is, er een opzegtermijn in acht wordt genomen en/of de wederpartij schadeloos wordt gesteld.

Het overkwam uw collega

Of opzegging zonder meer mogelijk is, hangt dus af van de omstandigheden.

De Rechtbank Overijssel, 23.12.2013 (RBOVE:2013:3403) , oordeelde in 2013 reeds over de onmiddellijke beëindiging van een samenwerking tussen een importeur en een afnemer.

Opzeggrond. De importeur had de overeenkomst opgezegd omdat de afnemer zich niet hield aan de gestelde regels, waaronder het door de importeur voorgeschreven prijsbeleid. De importeur vond dit voldoende reden om de overeenkomst op te zeggen.

Langdurig samengewerkt. De samenwerking had lange tijd bestaan. Daarom vond de rechter dat de importeur een redelijke opzegtermijn in acht had moeten nemen of een vergoeding had moeten aanbieden. De importeur had dit niet gedaan.

Opzegtermijn. De rechter vond dat de importeur weliswaar een goede reden had om de overeenkomst op te zeggen, maar dat die reden niet zó zwaarwegend was dat de overeenkomst direct moest eindigen. De importeur had dus een opzegtermijn in acht moeten nemen.

Nu hij dit niet had gedaan, vond de rechter het niet ‘redelijk en billijk’ dat de overeenkomst ‘zomaar’ door de importeur werd opgezegd. De overeenkomst was daarom in stand gebleven. De rechter vond dat de importeur dus moest leveren.

Wat betekent dit voor u?

Staan in een duurovereenkomst die u met een leverancier of bedrijf heeft, geen regels over de opzegging? Ga dan bij het opzeggen van de overeenkomst niet over één nacht ijs. Neem een redelijke opzegtermijn in acht of vraag daarom of bied een vergoeding aan of vraag daarom. Doet u dat niet, dan loopt u de kans dat u vast blijft zitten aan de duurovereenkomst.

Bent u partij bij een duurovereenkomst? Dan kunt u deze niet altijd zonder meer opzeggen. Ga na wat er over opzeggen in het contract of in de algemene voorwaarden staat. Houd rekening met een voldoende lange opzegtermijn en bied eventueel een vergoeding aan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01