RECHT VAN DE BOUW - 22.06.2012

Uitvoeren werk met hulp van klant nu zonder risico’s

Om de kosten te drukken, willen klanten nu steeds vaker meewerken tijdens een verbouwing. Hoe legt u de afspraken vast? Hoe voorkomt u risico’s en gedoe? Hoe staat u juridisch sterk?

Wat doet de klant? Belangrijk is om samen te bepalen bij welke werkzaamheden de klant behulpzaam zal zijn. Bijvoorbeeld: aanvoer van materiaal, sloopwerkzaamheden en afvoer daarvan, opruimen, of werkzaamheden waar vier handen handig zijn.

Welke afspraken?

  1. Aangenomen werk. Voor de betreffende opdracht stelt u een begroting op en de offerte. Daarin vermeldt u welke werkzaamheden de klant zal uitvoeren of hulp verleent. In de prijs heeft u ingeschat hoeveel. Het is een moeilijk in te schatten post. Raadzaam is om aan te geven hoeveel uren u daarvoor gereserveerd heeft. De klant gaat dus een verplichting met u aan over zijn afgesproken inzet.
  2. Aangenomen werk met stelpost. Het is ook mogelijk om een offerte te maken met daarin een soort ‘stelpost’ voor de werkzaamheden die de klant zelf zal uitvoeren. In dit geval trekt u de stelpost af van de totale aanneemsom. In deze stelpost kunt u aangeven hoeveel uur er is gewerkt en tegen welk tarief. De door de klant te besteden uren moeten bijgehouden en verrekend worden met de stelpost. De moeilijkheid blijft of de inzet wel effectief genoeg zal zijn.
  3. Regiewerk. Om het eenvoudig en overzichtelijk te houden, kunt u ook een afspraak maken op basis van regiewerk. Alle uren en materialen die u besteedt, worden dan vanzelf berekend en heeft u minder risico over de inbreng van de klant. In de situatie van regiewerk komt het er niet zo op aan hoeveel uren de klant meewerkt en of de hulp wel toereikend is. Stel wel een regieovereenkomst op, waarin ook duidelijk staat bij welke werkzaamheden de klant behulpzaam zal zijn om achteraf niet te hoog uit te komen als u onverhoopt toch veel zelf moet doen. Leg wekelijks de bestede uren en materialen vast op een verrekenstaat en laat daar voor tekenen.

U kunt hiervoor ons model: ‘Weekoverzicht’ gebruiken dat u gratis kunt downloaden van: http://bouw.indicator.nl (BW 14.21.04).

Waar rekening mee houden?

Overeenkomst. Maak altijd een overeenkomst waarin de afspraken over hulp van de klant worden vastgelegd. Bijvoorbeeld: “Tijdens de uitvoering zal de opdrachtgever de volgende werkzaamheden uitvoeren … of behulpzaam zijn bij ... Uw hulp is gewenst op de volgende tijdstippen: …”

Onmacht klant. Indien de opdrachtgever toch niet aan de afspraken kan voldoen, is de volgende aanvulling in het contract belangrijk om gedoe te voorkomen: “Mocht u onverhoopt toch de werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, dan zullen de door u niet-gewerkte uren achteraf worden verrekend.”

Schade. Informeer vooraf of de opdrachtgever een WA-verzekering heeft. Het kan gebeuren dat er tijdens de werkzaamheden die de opdrachtgever uitvoert schade ontstaat aan reeds uitgevoerde werkzaamheden of aan gebruikt gereedschap.

Arbowet. In verband met mogelijke ongevallen, moeten alle gereedschappen met een stekker en al het klimmateriaal voorzien zijn van een certificaat van keuring. Dit is zeker ook van toepassing bij eenmansbedrijven als opdrachtgevers of anderen meehelpen tijdens de werkzaamheden.

Maak duidelijke afspraken over hulp van de opdrachtgever tijdens een verbouwing. Leg dat vast in een contract. Voor als de klant toch niet aan de afspraken kan voldoen, zet er dan ook in: “Mocht u onverhoopt toch de werkzaamheden niet kunnen uitvoeren, zullen de door u niet-gewerkte uren achteraf worden verrekend.”


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01