Toon het aan uw klanten via Clipster
Facebook wordt vaak aangewend door bedrijven en winkels om klanten te bereiken. Heeft u al een persoonlijk Facebook-profiel, dan kunt u via http://www.facebook.com/pages/create.php alvast een aparte pagina creëren voor uw zaak of product. Als u bv. een restaurant heeft, dan kunt u uw klanten via deze weg op de hoogte houden van uw activiteiten, nieuwe gerechten, thema-avonden, enz. Als kledingzaak toont u hier uw nieuwste collectie, koopjes, foto’s van bekende mensen die bij u komen shoppen, … Voor deze pagina kunt u dan mensen gaan uitnodigen en zij kunnen via Vind dit leuk aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in uw updates.
Wat doet Clipster?
Voor bedrijven die zo’n zakelijke pagina hebben, heeft Facebook nu iets nieuws gelanceerd: Clipster (http://www.clipster-video.com). Dit is een app waarmee u een op maat gemaakt videokanaal op uw pagina kunt zetten. Hiermee speelt men in op het feit dat filmmateriaal steeds vaker ingezet wordt om een boodschap uit te dragen naar klanten. Om Clipster te kunnen gebruiken, moet u inloggen via uw Facebook-account. U kunt dan aangeven voor welke pagina u een videokanaal wilt maken (handig als u meerdere pagina’s heeft of beheert) en dan kunt u aan de slag. U vindt er alvast een menu met Edit Options: daar kunt u kleuren en lettertypes instellen en foto’s uploaden voor de achtergrond.
Let op! De titel (standaard staat er ‘My videos’) en de omschrijving (standaard ‘Enter description text here’) kunt u niet aanpassen door erop te (dubbel)klikken: dat moet via Edit Options; Text & Colors; Edit Texts. Video’s toevoegen doet u ook via Edit Options: in Videos & Categories krijgt u de mogelijkheid om bestaande filmpjes van YouTube en Vimeo toe te voegen. Dat moeten niet noodzakelijk úw video’s zijn: via de zoekfunctie van Clipster kunt u ook gemakkelijk andere relevante filmpjes zoeken en toevoegen aan uw Facebook-videokanaal.
Onze mening
Clipster is onbeperkt gratis te gebruiken (hoewel soms beweerd wordt dat dit slechts kan voor pagina’s met max. 500 ‘likes’). Leuk is dat u de lay-out van het videokanaal helemaal kunt aanpassen aan de look & feel van uw zaak. Uw klanten vinden de filmpjes terug in een aparte video-afdeling op uw Facebook-pagina. Jammer is wel dat de thumbnail van het videokanaal een lelijk ‘Powered by Clipster’-pictogram is.
Tip. Gelukkig kunt u dit aanpassen via een trucje: ga naar het Administratiepanel van uw pagina en klik op Beheren; Instellingen. In het linkermenu kiest u dan Apps en bij Clipster selecteert u Instellingen bewerken. Daar kunt u een andere afbeelding uploaden.
Let op! Als u een nieuw filmpje uploadt naar uw videokanaal, dan verschijnt dat niet automatisch op uw Facebook-tijdlijn. Volgens Clipster kunt u dat instellen, maar wij vonden niet hoe. U moet dus manueel een berichtje posten dat uw klanten aanzet om naar uw videokanaal te gaan kijken.
Vergeet YouTube niet!
Niet vergeten: we wezen u er al op dat u ook bij YouTube een professioneel videokanaal kunt opzetten om uw zaak of producten voor te stellen.