ZOEKEN - INTERNET - 14.06.2012

Pogingen om zoeken slimmer en socialer te maken

De concurrentiestrijd op het vlak van de zoekmachines woedt weer volop. Zowel Google, Yahoo als Microsoft hebben onlangs nieuwe zoekopties geïntroduceerd. Welke zijn de moeite waard en welke niet?

Google Knowledge Graph

Google belooft al lang ‘semantisch’ of slimmer zoeken. Dankzij een databank met feiten over meer dan 500 miljoen personen, plaatsen en dingen kan Google nu de betekenis van uw zoekvraag beter begrijpen. Het resultaat is de Google Knowledge Graph, een kolom met extra info over uw zoekvraag, rechts van de Google-resultaten. Zoekt u naar een bekende persoon, dan krijgt u meteen een foto, geboorte- en sterfdatum, verwezenlijkingen, enz. Zoekt u naar een dubbel­zinnig begrip (bv. Taj Mahal) dan vraagt Google u meteen wat u bedoelt (het grafmonument, de artiest of het casino?). U kunt vanuit de aan­vullende info doorklikken, maar vaak is dat niet meer nodig omdat Google al direct nuttige feiten weergeeft. De Knowledge Graph is ook beschikbaar in de Google Search-app op uw smartphone of tablet. Let op! Voorlopig werkt het wel alleen op de Amerikaanse Google-site, maar de bedoeling is dat dit er ook komt voor andere talen en landen. De technologie zal binnenkort ook ingezet worden bij het winkelen: als u zoekt naar een product, zal u het in de rechterkolom met­een kunnen bekijken en eventueel kopen. Conclusie: veelbelovende, nuttige technologie.

Yahoo! Axis

In een poging zijn slinkende marktaandeel te redden, biedt Yahoo! nu Yahoo! Axis (http://axis.yahoo.com). Dit is een aparte ‘browser’ om op een visuele manier te zoeken. Yahoo! Axis is als app beschikbaar voor iOS (later dit jaar ook voor Android) en als een browserextensie voor IE 9, Chrome, Firefox en Safari op pc en Mac. Na installatie van de extensie ziet u linksonder in het browservenster altijd een zoekveld. De resultaten van een zoekopdracht worden in een balk onder­aan getoond, meestal als thumbnails, waar u doorheen kunt scrollen of ‘vegen’. Vooral als u zoekt naar beelden is dit aangenaam. Resultaten kunt u ook delen via Twitter of Pinterest. U kunt bookmarks maken die gesyn­chro­niseerd worden op alle apparaten waarop u Axis gebruikt. Wel valt op hoe vaak de eigen Yahoo-sites bovenaan ver­schijnen… Conclusie: handig als u een visuele zoeker bent, maar geen echte verbetering.

Microsoft So.cl

So.cl (http://www.so.cl – uitspreken als ‘social’) is een combinatie van een zoeker en een sociaal net­werk. Na het inloggen (kan ook met uw Facebook-account) vraagt So.cl meteen om uw profiel­gegevens, de e-mailadressen van uw vrienden, enz. te mogen gebruiken (dus al even op­dringerig als Facebook). Eenmaal ingelogd krijgt u een zoekpagina met Bing als zoeker. Bij elke zoek­opdracht kunt u aangeven of die ‘publiek’ of ‘privé’ is (beperken tot bepaalde vrienden kan niet). U krijgt dan zoekresultaten te zien (met een duidelijke nadruk op veel afbeeldingen), met bovenaan de resultaten van uw Facebook-vrienden of anderen die ooit al iets gelijkaardigs gezocht hebben. Elk zoekresultaat dat u bekijkt, wordt toegevoegd aan een statusupdate die u kunt delen met uw Facebook-vrien­den, zodat ze u eventueel kunnen helpen. U kunt ook een ‘video party’ starten, waarmee u samen naar een net gevonden video kunt kijken. Al uw zoekopdrachten worden opgeslagen in uw profiel, maar u kunt die zoekgeschiedenis wel wissen. Conclusie: nuttig voor mensen die rond hetzelfde thema iets zoeken, maar de resultaten komen gewoon uit Bing.

Van de nieuwe zoekopties die Google, Yahoo! en Microsoft onlangs lanceerden, lijkt alleen Google Knowledge Graph ons echt nuttig om sneller en gerichter te kunnen zoeken. Hopelijk komt er snel een Nederlandstalige versie.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01