Ik wil wel graag een reiskostenvergoeding!
Lenteakkoord. In het Lenteakkoord is opgenomen dat reiskostenvergoedingen voor het woon-werkverkeer vanaf volgend jaar belast zijn. Wat heeft dit allemaal voor gevolgen?
Wat kost dat geintje?
Werknemer de klos. Wat het belasten van de reiskostenvergoeding een werknemer per saldo kost, is afhankelijk van de hoogte van zijn inkomen. Laagbetaalden (belastbaar inkomen tot € 18.945,-) hebben te maken met een belastingtarief van 33,1%. Hoger betaalden (belastbaar inkomen meer dan € 56.491,-) hebben te maken met een tarief van 52%. Inkomens daartussenin betalen 42%. Hogere inkomens zijn dus meer van hun reiskostenvergoeding kwijt. Verder is de afstand woning-werk natuurlijk van belang.
Voorbeeld. Voor de loonbelasting mag een werkgever een vaste vergoeding van € 0,19/km geven die gebaseerd is op 214 werkdagen. In het onderstaande rekenvoorbeeld gaan we uit van een werknemer die 20, respectievelijk 50 km van zijn werk woont. Verder gaan we uit van een belastingtarief van 33,1, 42 en 52%.
Afstand | Tarief | Belasting p/jr |
20 km | 33,1% | € 538,- |
20 km | 42% | € 683,- |
20 km | 52% | € 846,- |
50 km | 33,1% | € 1.346,- |
50 km | 42% | € 1.708,- |
50 km | 52% | € 2.114,- |
Neveneffecten. Behalve dat uw personeel belasting gaat betalen over de vergoeding, is er een aantal neveneffecten. Zo zal de vergoeding ook meetellen voor de sociale verzekeringen en zal er dus ook SV-premie over betaald moeten worden.
Hier staan weer uitkeringsrechten tegenover, dus nemen we dit effect niet mee in onze berekening. De heffing op reiskostenvergoedingen zal ook het belastbaar inkomen verhogen. Dit zal onder meer leiden tot minder zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag. Een hoger belastbaar inkomen zorgt er ook voor dat de drempels voor giften en ziektekosten hoger liggen, en dus tot minder aftrek leidt.
Wat is eraan te doen?
Eindheffing. Werkgevers kunnen bovenmatige kostenvergoedingen onder de zogenaamde ‘eindheffing’ brengen als deze per maand niet meer bedragen dan € 200,-. Met de eindheffing komt de belasting voor rekening van u als werkgever. De reiskostenvergoeding heeft dan geen invloed meer op het belastbaar inkomen en dus zullen ook de genoemde neveneffecten niet optreden.
Werkkostenregeling. U kunt er ook voor kiezen om per 2013 de werkkostenregeling toe te passen. U brengt dan de reiskostenvergoedingen onder in de vrije ruimte. Deze wordt volgend jaar verhoogd naar 1,6%. Afhankelijk van de vraag of de vrije ruimte voor u voldoende is om uw bestaande onbelaste verstrekkingen en vergoedingen te kunnen handhaven, zou dit een oplossing kunnen bieden.
Auto van de zaak. Ten slotte zou in sommige gevallen een auto van de zaak een oplossing kunnen zijn, alhoewel dit in de horeca nauwelijks aan de orde is. Houd er wel rekening mee dat de bijtelling ook niet meer ontlopen kan worden als deze auto minder dan 500 kilometer privé gebruikt wordt.
Geen wet, maar plan. De plannen worden na de verkiezingen behandeld en zijn nog geen wet. Spreek tot die tijd brutovergoedingen af.