Bestelauto steeds vaker zonder bijtelling
Wat speelt er? Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat de rechter voor bepaalde bestelauto’s een bijtelling niet op zijn plaats vindt. Waar draait dat om en wat kunt u als de fiscus moeilijk doet en toch wil bijtellen?
Bijna uitsluitend goederenvervoer
Géén bijtelling? Volgens de wet bestaat voor bestelauto’s geen bijtelling als deze uitsluitend of bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Privégebruik is dan niet aannemelijk en dus is een bijtelling niet op zijn plaats. Volgens de site van de Belastingdienst gaat het dan bijvoorbeeld om auto’s met maar één zitplaats én waarvan bovendien de bevestigingspunten van de andere zitplaats zijn weggeslepen of dichtgelast. Andere voorbeelden noemt de site niet. In de praktijk blijkt echter dat rechters een veel ruimere definitie hanteren. Wat zijn de punten waar het dan om draait?
Ruimere definitie rechters
Tweede stoel. In een zaak die onlangs speelde voor de Rechtbank in Arnhem, is nog eens nauwkeurig uit de doeken gedaan waar het met betrekking tot de bijtelling voor bestelauto’s om draait (LJN: BW6182). Om te beginnen staat de aanwezigheid van een tweede passagiersstoel er niet aan in de weg dat de bestelauto uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer. Wel is van belang dat deze tweede stoel noodzakelijk is voor de te verrichten werkzaamheden. Bijvoorbeeld: het leggen van tapijt gebeurt in de regel door meer dan één persoon, zodat het aannemelijk is dat bij dit soort werkzaamheden de passagiersstoel noodzakelijk is.
Laadruimte. De inrichting en het gebruik van de laadruimte zijn ook van belang voor de vraag of een bestelauto (bijna) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen. Met name als de laadruimte voorzien is van vaste stellingen voor bijv. het vervoer van gereedschap. In het verleden is dit ook eens beslist voor stellingen die bedoeld waren voor het vervoer van planten. Ook een verhoogde laadruimte wijst op gebruik voor goederenvervoer.
Cabine. Een stoffige en vervuilde cabine duidt er volgens de rechter eveneens op dat de bestelauto niet geschikt is voor privévervoer en dus bijna uitsluitend voor het vervoer van goederen.
Met deze gegevens kunt u nagaan of uw bestelauto aan de eisen voldoet die rechters met betrekking tot de bijtelling stellen.
Wat kunt u hiermee?
Onder bijtelling uitkomen. Er zijn verschillende manieren om onder de bijtelling voor een bestelauto uit te komen. Zo kunt u privégebruik verbieden, inclusief controle en sancties, of onmogelijk maken door bestelauto’s bijvoorbeeld achter een hek te plaatsen. Ook een kilometerregistratie en een maximaal privé gebruik van 500 km per jaar kan een oplossing zijn voor de bijtelling, evenals de sinds dit jaar bestaande mogelijkheid de bestelauto in het geheel niet privé te gebruiken en hiervoor een verklaring in te vullen. Deze methodes zijn echter niet nodig als uw bestelauto (bijna) uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer.
Niet accepteren. Wilt u zekerheid, leg de zaak dan vooraf voor aan uw inspecteur. Stuur dan bij voorkeur foto’s mee, zodat hij zich een goed oordeel kan vormen. Gaat de inspecteur niet akkoord, maak dan bezwaar met uw bewijsmateriaal.