OFFERTE - 20.12.2010

Hoe regelt u overmacht nu goed in uw offerte?

Wat is ‘overmacht’? Hoe weet de klant wat onder ‘overmacht’ wordt verstaan en hoe heeft u dat geregeld? Hoe voorkomt u aansprakelijkheid als gevolg van overmacht? Hoe kunt u een overeenkomst ontbinden bij een overmachtssituatie?

Wat is ‘overmacht’? In een offerte neemt u niet alleen de omschrijving van alle werkzaamheden, leveringen en prijzen op. U benoemt tevens voorwaarden die bij de opdracht van belang zijn. Één daarvan is overmacht. ‘Overmacht’ is een juridisch begrip dat een niet-toerekenbare onmogelijkheid aanduidt om een verplichting na te komen.

In het Burgerlijk Wetboek, artikel 6:75, wordt overmacht omschreven als: “abnormale en onvoorziene omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.”

Wat in uw algemene voorwaarden?

Goed geregeld? Als u het goed geregeld heeft, staat er in uw algemene voorwaarden een artikel over overmacht. U moet er wel op letten dat het niet voldoende is om alleen te vermelden dat u bij overmacht niet aansprakelijk bent. Een duidelijke omschrijving van wat onder ‘overmacht’ wordt verstaan én bij welke situaties, is (extra) aan te bevelen. Als u uw verplichtingen namelijk niet na kunt komen door overmacht, moet u dit zelf aantonen. Een omschrijving van overmacht mét voorbeelden daarvan, sluit een boel onduidelijkheid op voorhand uit.

Geen algemene voorwaarden, wat dan? Als u geen algemene voorwaarden heeft, moet u in uw offerte/opdracht offertecondities opnemen.

Eén van de offertebepalingen bevat tekst over overmacht.

Een voorbeeld van een eenvoudige vorm van beschrijven van overmacht is: “Onder overmacht wordt verstaan alle van buiten komende oorzaken waarop het bedrijf geen invloed heeft.”

Nog duidelijker. Om minder risico te lopen, is de volgende omschrijving aan te bevelen: “Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting als gevolg van overmacht. Er is sprake van overmacht bij werkstaking, weersomstandigheden, ziekte, oorlog of natuurrampen, overschrijding van de levertijd door toeleveranciers van zaken of diensten, transportproblemen ten gevolge van een tekort van transportmiddelen of overheidsmaatregelen. Als de overmachtsituatie langer dan 30 dagen heeft geduurd, hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Het deel van de opdracht dat reeds is gepresteerd, wordt dan naar verhouding afgerekend zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zijn.”

Hoe toont u overmacht aan?

Schriftelijk vastleggen loont. Zorg dat u zo veel mogelijk schriftelijke afspraken heeft met derden. Als zij niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, kunt u aantonen dat u heeft voldaan aan door uw leverancier gestelde inkoopvoorwaarden. Als zij in gebreke blijven, legt u dat dan ook schriftelijk vast. Verzamelt u ook berichten uit de media over ontstane overmachtssituaties (bijv. weer, verkeer, stroomstoring, enz.).

Aansprakelijkheid. Er kan door overmacht gevolgschade ontstaan bij de klant en ook bij u. Zorgt u er dan voor dat u voorkomt dat u aansprakelijk wordt gesteld. Tip. Neem in uw offerte altijd op: “Aansprakelijkheid voor gevolgschade, gederfde omzet of winst wordt uitdrukkelijk uitgesloten.”

Ontbinden overeenkomst. Als de overmachtssituatie langer duurt dan de aangegeven termijn, kunt u en ook de klant de overeenkomst ontbinden. Dit dient te gebeuren per aangetekende brief.

Sluit risico’s als gevolg van overmacht uit en neem dus daarover in uw algemene voorwaarden een artikel op. Als u geen algemene voorwaarden heeft, neem dan een bepaling over overmacht op in uw offerte/opdracht. Duidelijkheid voorkomt onnodige aansprakelijkheid en zorgt ervoor dat u juridisch sterk staat.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01