Zo beheert u uw zakenrelaties beter
Wellicht heeft u een aanzienlijk aantal zakenrelaties: klanten, leveranciers, collega’s, enz. Hoe zorgt u voor een goed beheer en een goede opvolging van al deze contacten? Deze webtools kunnen u helpen...
Mobiel met CRM 4 PDA
Contactbeheer is cruciaal in het bedrijfsleven. Een agenda vol nota’s die melden dat u klant X en leverancier Y deze week moet bellen of mailen, wordt al snel onoverzichtelijk. Met een tool zoals CRM 4 PDA (http://www.crm4pda.com) kan het makkelijker én helemaal mobiel. Het is nl. een contact managementsysteem voor uw pda of smartphone (voorlopig voor iPhone, BlackBerry en Windows Mobile). Hiermee maakt u een overzichtelijke ‘to call list/tasklist’ aan die automatisch gesorteerd wordt op datum. U kijkt gewoon in de lijst en u ziet meteen wie u moet contacteren of wat u moet doen voor die persoon. Vooral handig is dat die lijst gelinkt wordt aan uw contacten: u hoeft dus alleen maar op de naam door te klikken en de bewuste persoon wordt meteen gebeld. U kunt te bezoeken relaties ook filteren op bv. eenzelfde gebied - zo voert u de efficiëntie van uw klantenrondes op. Bovendien kunt u bij elke relatie ingeven wanneer u ze de laatste keer gecontacteerd heeft. CRM 4 PDA is 30 dagen gratis uit te testen. Daarna betaalt u tussen € 10 en € 20 voor verder gebruik.
Highrise: samenwerking met e-mail
Highrise (http://www.highrisehq.com) geeft u - na registratie - een persoonlijke webpagina (in de vorm van http://uwnaam.highrisehq.com). Hierop kunt u gedetailleerde contactkaarten van uw zakenrelaties aanmaken met contactgegevens, achtergrondinfo, foto’s, aantekeningen over uw laatste contact, enz. Bestaande adresboeken importeren kan uiteraard ook (zie Help/Support). Handig is dat u ‘tags’ kunt toevoegen aan de fiches: die vergemakkelijken het terugvinden van (een groep) personen. U kunt meerdere relaties ook verzamelen in een specifieke ‘case’. Dat is handig als u bv. met verschillende mensen aan een project werkt.
Vooral interessant is hoe Highrise samenwerkt met uw e-mailtoepassing: via een mailtje naar een specifiek e-mailadres kunt u een taak (bv. ‘bel klant X morgen’) toevoegen aan het juiste dossier in Highrise. Bovendien wordt u hier tijdig via e-mail aan herinnerd. Highrise kan ook het e-mailverkeer van en naar een bepaalde persoon automatisch bewaren op haar detailfiche. Dat doet u door een daartoe bestemd e-mailadres in het bcc-veld van een uitgaande mail te plaatsen of door een binnenkomende mail te forwarden naar dit adres. Highrise pikt die mail op en zet hem automatisch bij de juiste persoon. Op http://highrisehq.com/help leert u hierover meer. De prijzen voor het gebruik van Highrise vindt u op http://highrisehq.com/signup (vanaf $ 24/maand). Elke formule kunt u gedurende 30 dagen gratis uitproberen.
Op zakenreis met Dopplr
Gaat u weleens voor zaken naar het buitenland? Dan kan Dopplr (http://www.dopplr.com) handig zijn. Deze webdienst zoekt voor u uit of er geen zakenrelaties in diezelfde stad zijn op datzelfde moment. De details van uw geplande bezoeken geeft u zelf in en anderen kunnen die bekijken als u hen via Invite toestemming geeft. Uiteraard werkt zo’n dienst alleen goed als die door voldoende mensen benut wordt. U doet er dus goed aan om uw zakenrelaties aan te sporen om deze webdienst ook te gebruiken. Ter info: het is mogelijk om bestaande Dopplr-gebruikers te vinden via andere diensten waarbij u misschien al een account heeft: Gmail, Facebook, LinkedIn, Twitter, enz. Dopplr is gratis, ook als iPhone-applicatie.