ONTSLAG - 16.12.2009

“Vaarwel en tot ziens! Ik ga naar de concurrent.”

Maandagmorgen 08.00 uur. Frits komt binnen en vertelt u dat hij gaat vertrekken. Hij gaat bij een concurrent aan de slag! Wat doet u? Ontsteekt u in woede, wenst u hem veel succes of nodigt u hem uit voor een goed gesprek?

Onderschat het niet

Uw werknemers kennen het reilen en zeilen in uw bedrijf. Zij kennen uw klanten, weten uw prijzen en kortingen, weten hoe uw product wordt gemaakt en hebben via ú veel ervaring op­gedaan. Kortom: zij kunnen uw concurrent veel wijzer maken en daarmee uw bedrijf schade toe­brengen. Dus reden genoeg om er slim mee om te gaan als ‘Frits’ u maandag vertelt dat hij per 1 februari naar de concurrent vertrekt. Hoe doet u dat?

Zo pakt u dat slim aan

U heeft Frits al die jaren ondersteund en opgeleid en nou stapt hij op. Natuurlijk mag u best uw teleurstelling laten blijken, maar laat uw boosheid niet de boventoon voeren. Een nijdige Frits kan u nog de nodige problemen bezorgen. Ga daarom slim met Frits om. En voorkom zo grote problemen. Want naar de rechter stappen is makkelijker gezegd dan gedaan. Dus?

1. Ga er eerst rustig voor zitten

  • Toon uw teleurstelling. Maar vraag ook wat hij precies bij de concurrent gaat doen. Mis­schien dat het allemaal wel meevalt. Tip. Als u hem wilt binnenhouden, is dit hét moment. Vraag hoe definitief zijn beslissing is en wat u moet doen om hem te behouden. Als Frits een tijdelijke overeenkomst krijgt, vraag dan of hij niet bang is dat de nieuwe werkgever alleen maar tijdelijk van hem wil profiteren.
  • Leg uit waarom het ú schaadt. Vertel wat er met uw bedrijf kan gebeuren als de concurrent de verkeerde dingen te weten komt. Vertel ook wat de mogelijke consequenties zijn voor u en voor Frits zijn huidige collega’s.
  • Wijs Frits op zijn risico’s. Wijs hem op het concur­rentie- of relatiebeding (als dat er is). Vertel dat hij kans loopt een boete te krijgen en eventueel zijn nieuwe baan moet opzeggen. Wees duidelijk en concreet en zeg dat Frits juridisch aan het beding zal worden ge­houden. Leg daarbij uit dat ook de nieuwe werkgever hiermee rekening moet houden.
  • Vertel Frits wat hij niet mag. Frits weet wel­licht niet eens wat hij wel en niet mag. Wijs hem er op dat hij geen bedrijfsgeheimen mag doorvertellen, geen klantenbestanden mag meenemen, geen klanten mag benaderen, enz.

2. Zo kunt u zich indekken

Loopt u een risico als Frits vertrekt, dan ont­komt u er niet aan om na het gesprek schriftelijk naar Frits te reageren. Heeft u een concurrentie- of relatiebeding in het arbeidscontract opgenomen, dan verwijst u in de brief hiernaar. Is geen sprake van zo’n beding, dan stuurt u een brief waarin u Frits er op wijst dat hij zich als een goed (ex)werknemer moet gedragen. Een voorbeeld van een relatie- en concurrentiebeding kunt u downloaden.

Een model relatie- en concurrentiebeding kunt u downloaden van http://personeel.indicator.nl (PS 15.04.06).

3. Pas in geval van nood: de rechter

Door slim met Frits om te gaan, probeert u de schade te beperken. De kans bestaat echter dat u tóch maatregelen moet nemen. Dan zal de rechter een oordeel moeten vellen. U kunt zelf naar de rechter stappen, maar wij adviseren u daarvoor een jurist of uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Maar zoals gezegd: voorkomen is beter dan genezen.

Een goed gesprek met een ‘overlopende’ werknemer kan de schade aan­zienlijk beperken. Wijs hem/haar op de risico’s die u beiden loopt en vat dit schriftelijk samen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01