Online tools voor uw bedrijf: de moeite waard?
Er zijn steeds meer toepassingen die volledig online werken in plaats van software die u eerst moet installeren. Die zijn er ook steeds vaker voor (kleinere) bedrijven. Wij bekijken enkele professionele online toepassingen.
1. Voordeel. Een online dienst heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van software: u hoeft niets te installeren en hij kan op elke internetcomputer en door meerdere personen geraadpleegd worden. U kent wellicht de populaire toepassingen: online agenda’s zoals Google Calendar (http://www.google.com/calendar/), foto-editors à la Phixr (http://www.phixr.com), enz., maar er zijn dus ook diensten die zich focussen op bedrijven.
2. Contact houden. Zo is er Highrise (http://www.highrisehq.com), dat u helpt bij het onderhouden van contacten met klanten en zakenpartners. U maakt eerst een klantenkaart aan: hun contactgegevens, een ‘biografie’, notities (wanneer is er gebeld of gemaild, waarover ging de conversatie, …), enz. Zijn er volgende stappen nodig, dan kunt u die ingeven via add a task. Die worden dan weergegeven op de kaart en bovendien wordt u automatisch gewaarschuwd wanneer u iets moet ondernemen. Tip. Als u vanuit uw vertrouwde mailprogramma een mail stuurt naar bv. een klant, dan kunt u een specifiek e-mailadres (gekoppeld aan uw Highrise-account) in het bcc-veld zetten. De inhoud van die mail wordt dan automatisch aan de kaart van die klant toegevoegd - incl. eventuele attachments. Highrise is in een beperkte vorm gratis: uitgebreidere formules kosten $ 12 tot $ 149 per maand.
3. Projectbeheer. Ook interessant is Actionize (http://www.actionize.com). Hiermee houdt u op een eenvoudige manier de vooropgestelde ‘goals’, het beschikbare budget en de deadlines van een project in het oog. Als projectleider kunt u uw teamleden per mail uitnodigen en een taakverdeling opstellen. Klinkt het allemaal nog wat te abstract? Via Take a tour wordt het snel duidelijker. Ter info: Actionize is gratis.
4. Vakantiedagen. Nu het laatste kwartaal van het jaar langzamerhand in zicht komt, moet uw personeel wellicht nog de resterende vakantiedagen opnemen. Om dit te plannen, kan het gratis WhosOff (http://www.whosoff.com) u helpen. Hiermee houdt u een goed overzicht: wie is wanneer weg, wie mag zeker niet tegelijkertijd afwezig zijn, enz. Eerst moet u zich registreren. U moet o.a. de time zone ingeven (kies bv. ‘Rome (GMT+1)’, want dichter bij huis vonden wij niets), of er meerdere afdelingen zijn, het max. aantal vakantiedagen in één keer, … Zodra dat gebeurd is, kunt u inloggen en in het Administration-gedeelte uw personeelsleden toevoegen. Die kunnen dan inloggen op de site en hun vakantiedagen aanvragen. WhosOff houdt hierbij automatisch rekening met het maximale aantal opeenvolgende vrije dagen en met eventuele overuren. De vakantieaanvragen kunt u zelf goedkeuren, maar u kunt ook per afdeling een verantwoordelijke voor de goedkeuring aanwijzen. Alle betrokkenen worden steeds op de hoogte gesteld per e-mail. De vakantiedagen van alle medewerkers worden grafisch weergegeven door middel van kleurencodes - erg overzichtelijk! Er is ook een minpunt: de nationale feestdagen moet u zelf invullen.