VERZEKERINGEN - 26.04.2005

Ongeval tijdens een zakenreis?

Uw werknemer gaat voor u op zakenreis naar het buitenland. Ter plekke stapt hij na het werk in een taxi en krijgt daarmee helaas een ongeluk. Bent u dan aansprakelijk voor de schade? Het ongeluk vond toch buiten werktijd plaats?

Wij schreven het al eerder (T&A Personeel, jg. 9, nr. 16, 22-6-2004, p. 6); soms bent u als werkgever aansprakelijk voor schade die uw werknemer buiten werktijd oploopt. Bijvoorbeeld als uw werknemer tijdens een bedrijfsuitje na werktijd letsel op­loopt. Onlangs oordeelde de hoogste rechter, de Ho­ge Raad, dat u als werkgever ook aansprakelijk bent voor schade die uw werknemer buiten werktijd oploopt terwijl hij voor u op zakenreis is.

De werkgever moet betalen …

Een piloot moest tussen twee vluchten in een paar da­gen in Ivoorkust verblijven. Tijdens deze wachttijd nam hij een taxi een kreeg daarmee een ongeluk. De piloot stelde zijn werkgever voor zijn (letsel)schade, voor enkele miljoenen euro’s(!) aansprakelijk. De Hoge Raad nam onlangs een beslissing in de­ze zaak (zaaknr. C04/106HR).

Goed werkgever? Als de wachttijd als privé-tijd was aan te merken, dan zou de piloot zelf zijn schade moeten dragen. Maar volgens de Hoge Raad hing de wachttijd van de piloot erg nauw samen met het werk dat hij deed. Immers, de werkgever verplichtte de piloot om die rusttijd op te nemen. Hierdoor hing de rusttijd zó nauw samen met het werk van de piloot, dat de werkgever zich ook in de­ze rusttijd als ‘goed werkgever’ moest gedragen.

Betaalt u maar … De werkgever had volgens de Ho­ge Raad de piloot moeten waarschuwen voor bij­zondere risico’s, zoals bijvoorbeeld het drukke verkeer in Ivoorkust. De werkgever had de risico’s ook tot een minimum moeten beperken en moest de schade voor haar rekening nemen.

Niet alleen voor piloten! De uitspraak van de Ho­ge Raad geldt niet alleen voor piloten. Ook als uw werknemer een ongeluk krijgt tijdens een za­ken­reis, kan hij u, met een beroep op deze uit­spraak, hiervoor aansprakelijk stellen.

Hoe dekt u zich in?

Stap 1. Voorkom ongelukken. Natuurlijk blijft het het beste om ongelukken te voorkomen. Daar­om is het (ook vanuit juridisch oogpunt) nuttig aan werknemers instructies te geven voor de aan­vang van de reis. Vaak is er bijvoorbeeld wel ma­teriaal ver­krijgbaar waarin duidelijk staat wat de bijzondere gevaren zijn in het desbetreffende land.

Stap 2. Als het toch misgaat … Help uw werknemer bij een eventueel ongeluk zo goed mogelijk, ook al gebeurt dit ongeluk dus terwijl hij niet aan het werk is. U beperkt hiermee op zijn minst de scha­de van uw werknemer.

Stap 3. Check uw verzekeringen. Moet u nu met­een bang zijn voor miljoenenclaims van uw werknemer? Gelukkig niet. Allereerst zal een rechter bij het vaststellen van de schade rekening houden met de draagkracht van uw bedrijf. Ten tweede wordt de schade van uw werknemer meestal al (ge­deeltelijk) gedekt door verzekeringen die u al heeft. Uw werkgeversaansprakelijkheid is bijvoorbeeld al ge­dekt door uw Aansprakelijkheidsverzekering Be­drijven (AVB). Deze verzekering biedt echter géén dek­king bij schade met een motorvoertuig.

Een ongeval kan ook onder de dekking van een even­tuele (collectieve of individuele) ongevallenver­ze­­kering vallen. Verder is het aan te bevelen om voor uw werknemer een zakelijke reisverzekering af te sluiten. Tip 1. Controleer of uw werknemer zelf een reis- of ongevallenverzekering heeft afgesloten. Tip 2. Stem met uw verzekeringsadviseur af of hij al op de hoogte is van deze uitspraak van de Hoge Raad en vraag hoe u hiervoor verzekerd bent.

Voortaan kan uw werknemer u ook aansprakelijk stellen voor schade die hij buiten werktijd tijdens een zakenreis oploopt. Vaak zal uw verzekering dit risico al dekken. Stem dit wel even af met uw verzekeringsadviseur.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01