FLEXIBELE ARBEID - 12.04.2005

“Ik roep je wel als ik je nodig heb!”

U heeft als ondernemer aardig wat om handen en kunt eigenlijk best wat hulp gebruiken. U wilt wel een werknemer aannemen maar niet voor vast en alleen wanneer u hem nodig heeft. Handig ja, maar waar moet u wel op letten?

Een nulurencontract als oplossing? Als het om oproepkrachten gaat, denken veel ondernemers dat u maar gewoon een nulurenovereenkomst (in de volksmond ook wel oproepcontract) moet afsluiten, dan zit u nergens aan vast. Mis dus!

Let op 1. Als u een nulurencontract afsluit, loopt u een groot risico. De kantonrechter heeft namelijk al vaak bepaald dat een dergelijke overeenkomst alleen maar als een soort ‘voorovereenkomst’ gezien mag worden. Dus een vage afspraak dat wanneer u als ondernemer werk heeft, u de werknemer zult bellen. Iedere keer wanneer u de werknemer dan oproept, ontstaat er een ar­beids­overeenkomst voor bepaalde tijd. Na drie oproepen heeft u dan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (tenzij er tussen 2 oproepen meer dan 36 maanden zit) en zit u dus vast aan deze werknemer.

Let op 2. Vaak is uw oproepkracht zich zelf helemaal niet bewust van het ontstaan van een arbeids­overeenkomst voor onbepaalde tijd. Het gevaar schuilt hem dan ook in het feit dat het Uwv uw werknemer naar u terugverwijst indien hij voor een uitkering komt.

CAO? Als op uw onderneming een CAO van toepassing is, kan er al na twee oproepen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaan tussen u en uw werknemer. Ook zijn er CAO’s die géén oproepcontracten toestaan.

Wat is dan een veilig alternatief?

Een nulurencontract is dus niet zo’n beste oplossing. Wat voor overeenkomst is dan wel verstandig? Kom met uw werknemer een zogenaamde ‘min-maxarbeidsovereenkomst’ overeen. Zo’n over­eenkomst kan gewoon voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor 1 jaar overeengekomen worden. Bin­nen de bandbreedte die u afspreekt, bijvoorbeeld minimaal 5 uur en maximaal 25 uur per week, bent u vrij de werknemer op te roepen.

Tip 1. Extra voordeel van een dergelijke overeenkomst is dat uw werknemer in tegenstelling tot een nulurenovereenkomst, ook nog verplicht is om aan uw oproep gehoor te geven.

Tip 2. Een model min-maxcontract kunt u gratis downloaden van http://personeel.indicator.nl nr. PS 10.11.07. Aanvragen per fax (zie colofon) kan ook.

Welk minimum en welk maximum?

Als u minder dan 15 uur per week schriftelijk aan uw werknemer kunt garanderen en de tijdstippen van de werkzaamheden nog niet vastliggen, bent u op grond van de wet verplicht per oproep minimaal drie uur uit te betalen. Tip. Als u toch drie uur moet uitbetalen, kan uw werknemer er ook maar beter voor werken. Het advies is dan ook om minimaal 3 uur per week of per maand af te spreken. Let op. In sommige CAO’s geldt een hoger minimum dat per oproep uitbetaald moet worden. Zo gaat de CAO Horeca uit van minimaal 4 uur per oproep. Neem dan dat minimum.

Ziekte, vakantie en zo

Zowel bij een nulurencontract als bij een min-maxovereenkomst is het onduidelijk voor hoeveel uur er betaald moet worden ingeval van ziekte of vakantie. Gewoon nul uren of het minimaal aantal uren, bijvoorbeeld drie?

Gemiddelde telt. Op grond van de wet heeft u dan als werkgever een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat uw werknemer in de laatste 13 weken gemiddeld gewerkt heeft. Tip. U kunt onder dit gemiddelde uitkomen, als u kunt bewijzen dat die periode van 13 weken niet representatief was. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn bij seizoensarbeid of indien er meer gewerkt is omdat er een collega ziek is.

Bedenk dat een oproepkracht meer rechten heeft dan u zou denken. Met een zogenaamde ‘min-maxovereenkomst’ dekt u zich wettelijk voldoende in.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01