Starters kunnen nu ook chatten met fiscus
De fiscus probeert zijn voorlichting te optimaliseren via een chatfunctie voor startende ondernemers. Hoe gaat dat in zijn werk, voor welke vragen is dit bedoeld en wanneer kunt u de chatfunctie niet gebruiken?
Wanneer chatten? De nieuwe chatfunctie van de Belastingdienst is via een speciaal chatvenster beschikbaar op hun website, op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur. Is het chatvenster niet zichtbaar, dan is de functie tijdelijk niet beschikbaar. Tip. Â De chatfunctie is bedoeld voor startende ondernemers en alleen voor het beantwoorden van korte vragen waarvoor geen persoonlijke gegevens van de vragensteller nodig zijn. Starters met een BV kunnen de chatfunctie niet gebruiken.
Welke vragen? Bij vragen die gesteld kunnen worden moet u denken aan vragen over de btw, de auto van de zaak, zakelijke kosten of de zelfstandigenaftrek. Behalve via chatten kunnen deze vragen ook gesteld worden via videobellen. Hiertoe moet wel eerst digitaal een afspraak worden ingepland met een medewerker. Een gesprek via videobellen mag maximaal 45Â minuten duren. Uiteraard moeten de fatsoensnormen in acht worden genomen, op straffe van een sanctie.