MOTOR VAN DE ZAAK - 22.04.2025

Een motor van de zaak, hoe pakt dat fiscaal uit?

We zien weer steeds meer motorrijders op de weg. Heeft u ook wel eens gedacht dat een motor van de zaak misschien wel handig is? Hoe pakt zoiets fiscaal uit?

Ook privégebruik. Als een werkgever een motor ter beschikking stelt aan de werknemer, mede voor privégebruik, dan is dat loon. Dit loon moet tegen de werkelijke waarde belast worden. Let op.  Anders dan bij de auto en de (elektrische) fiets van de zaak zijn er immers geen vaste percentages om het voordeel te berekenen.

Alle privékilometers loon

Iemand die een motor van de zaak rijdt, dient alle kilometers die hij niet als zakelijk heeft kunnen verantwoorden, aan te merken als privékilometers. Zakelijke kilometers zijn de kilometers nodig voor het werk, zoals een bezoek aan klanten en andere zakelijke relaties en woon-werkverkeer. Alle overige kilometers gelden als privé.

Verwerken. Het daadwerkelijke voordeel van deze privékilometers dient vervolgens in de loonheffingen te worden meegenomen. Dit geldt zowel voor de motor die aan een gewone werknemer ter beschikking gesteld wordt, als de motor die de dga van zijn BV mag gebruiken.

Maar hoe berekent u deze waarde? U dient daarvoor alle aanschaf- en gebruikskosten die in samenhang met de motor gemaakt worden, op te tellen en te delen door het totale aantal kilometers (zowel zakelijk als privé). Let op.  Het gaat dan dus om zaken als motorrijtuigen- en wegenbelasting, afschrijving of leaseprijs, onderhoud en reparaties, verzekeringen en natuurlijk brandstof. Ook stalling en eventuele accessoires (helm, pak, handschoenen) horen bij het te berekenen voordeel.

Voorbeeld.Een rekenvoorbeeld.

Leaseprijs: € 500 per maand
€ 6.000
Benzine per jaar
€ 1.400
Accessoires en parkeervergoeding
€ 1.000
Totaal
€ 8.400

Wij gaan ervan uit dat in de leaseprijs de kosten voor verzekeringen en het aantal kilometers per jaar zitten, 15.000 km waarvan zakelijk 10.000 km.

Privévoordeel. Het daadwerkelijke voordeel van privégebruik is € 8.400/15.000 (km) dus € 0,56 per kilometer. Het voordeel van de privékilometers is dan ook € 2.800 per jaar.

Brutoloon

Het brutoloon van de werknemer moet dan ook elk vast moment dat hij loon ontvangt, bijv. elke maand, met een evenredig deel van dit bedrag worden verhoogd. Bij een werknemer met maandloon zou dit dus loon in natura betekenen van € 233 per maand. Bij een tarief van afgerond 40% zou dat betekenen dat de motor hem € 93 per maand kost (voor gemiddeld 416 km per maand vervoer).

Meer zakelijke kilometers? Dit voordeel wordt groter naarmate er meer zakelijke ritten met de motor gemaakt worden, omdat dan een groter deel van de kosten aan zakelijke kilometers kunnen worden toegerekend. Stel bijv. dat in het hiervoor gegeven voorbeeld 20.000 zakelijke kilometers gereden zouden zijn ten opzichte van 5.000 privékilometers, dan zou de prijs per kilometer zakken naar € 0,34 per kilometer. Het privévoordeel bedraagt dan (zonder rekening te houden met een correctie van extra kosten wegens meerkilometers) € 1.280.

Andere attentiepunten

Zorg dat de werknemer de risico’s van motorrijden kent en de nodige maatregelen in acht neemt. Het makkelijkst is als u degelijke afspraken over het gebruik van een motor vastlegt in een reglement.

Op https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 4 vindt u een model Reglement motor van de zaak.

Het loonvoordeel van een motor van de zaak moet u berekenen aan de hand van de daadwerkelijke prijs per kilometer. Onthoud dat hoe meer de zakelijke kilometers naar verhouding van de totale kilometers zijn, des te lager de fiscale lasten zijn voor de werknemer.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01