Verlaag het personeelsverloop met een goede introductie
Onboarding? Zo’n 5% van de nieuwe medewerkers stopt direct na een eerste rampzalige dag en ongeveer 20% van de nieuwkomers verlaat binnen 45 dagen de organisatie. In een tijd van arbeidsmarktkrapte onverteerbaar en onnodig. Tip. Een goede onboarding bestaat na het warme welkomstgesprek uit een goed doordacht programma, waarmee nieuwe medewerkers op gestructureerde, maar behapbare wijze kennismaken met de cultuur, werkwijzen en praktische zaken.
Basis op orde
Met het delen van informatie over bijv. producten, diensten en processen, organisatiestructuur en missie van de organisatie, worden bij nieuwkomers onzekerheden en spanningen weggenomen. Deel ook informatie over praktische zaken, zoals werktijden, mogelijkheden om thuis te werken, hoe laat en bij wie zij zich ziek moeten melden, de dresscode (op kantoor en bij klanten) en met wie en hoe vaak de functionerings- en beoordelingsgesprekken gevoerd worden. Tip. Werkdruk, een tekort aan personeel en misschien ook wel een stukje onverschilligheid kunnen ertoe leiden dat nieuwe medewerkers niet die aandacht krijgen die zij verdienen. Als veel van deze programma’s al online staan, kunnen ze gebundeld worden in een ‘digitale’ introductie.
Kennismaken. Hoe eerder medewerkers zich thuis voelen, hoe sneller zij productief zijn. Geef hen dan ook de tijd een intern netwerk op te bouwen, bijv. door digitale koffiemomentjes in te plannen met collega’s van andere locaties of door spreek- en vraagtijd te geven bij een dagstart en teamactiviteiten. Tip. Doe dit wel gedoseerd en laat hen eerst kennismaken met de collega’s met wie ze het meest samenwerken. Stimuleer om ook over hobby’s, de privésituatie en wat hen drijft, te praten. Als collega’s raakvlakken ontdekken, ontstaat er sneller een gevoel van verbinding.
Een buddy. Nieuwkomers hebben vaak vragen waarmee zij hun leidinggevende niet lastig willen vallen. Hoe zit het met de kilometervergoeding, hoe worden verjaardagen gevierd en wie moet er benaderd worden als de computer vastloopt? Een collega die al wat langer in de organisatie werkt, kan helpen bij het beantwoorden van deze vragen en nieuwkomers met allerlei andere praktische zaken op weg helpen. Tip. Laat een buddy ook vertellen over de bedrijfscultuur en hoe binnen de organisatie de gang van zaken zijn en plan hier vaste gespreksmomenten voor in.
Welke vragen stellen?
Nieuwkomers blijven na een paar maanden meestal toch zitten met vragen en onzekerheden. Ga ook hierover het gesprek aan en stel vragen als:
- Wat gaat er de eerste maanden al goed? Welke sterke punten zet jij hiervoor in en hoe kunnen wij deze nog beter benutten?
- Wat gaat er minder goed? Wat is hiervan de reden en welke afspraken maak jij met wie om dit te verbeteren?
- Wat weet je nu over je taken/rollen/functie en waar heb je nog vragen over?
- Wat werkt er goed in ons contact/overleg? Wat zou daarin nog beter werken?
Vraag door. Stel ook vragen als: Wat is jou de eerste maanden opgevallen, wat valt er mee en wat valt er tegen? Door hun frisse blik is te achterhalen waarom het voor de organisatie zo moeilijk of gemakkelijk is om nieuwkomers te werven en te behouden.