De belofte om subsidie aan te vragen, maakt schuld
Wat speelde er?
Isolatie dak, spouw, vloer en glas. Lou schakelde WIN BV in om zijn woning te verduurzamen met dak-, spouwmuur- en vloerisolatie. In de offertes werd vermeld dat er subsidies beschikbaar waren voor deze maatregelen en dat WIN BV zou helpen met de aanvraag. Daarnaast liet Lou glasisolatie uitvoeren door een ander bedrijf, waarvoor hij ook aanspraak wilde maken op subsidie. WIN BV zou ook voor de glasisolatie subsidie aanvragen.
Aanbod en aanvaarding = overeenkomst. Als een ondernemer een aanbod doet voor het leveren van goederen of diensten en de klant het aanbod aanvaardt, is er een overeenkomst tot stand gekomen. Beide partijen moeten hun deel van de overeenkomst nakomen: als ondernemer moet u leveren wat er is afgesproken en uw klant moet de prijs betalen die er is afgesproken.
Voor meer informatie over de totstandkoming van een overeenkomst, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 30, nr. 2.
Afgesproken of niet? Rechtbank Overijssel stelde vast dat de afspraak dat WIN BV de subsidieaanvraag zou verzorgen, ook voor de glasisolatie, een onderdeel van de dienstverlening door WIN BV was (ECLI:NL:RBOVE:2024:5226) .
Subsidie nooit aangevraagd
Hoewel WIN BV de verantwoordelijkheid op zich had genomen om de subsidieaanvraag te verzorgen, was dit niet gebeurd. Volgens WIN BV kwam dit onder andere door grote drukte, maar ook doordat Lou de gegevens van de glasisolatie niet had aangeleverd.
Isolatiesubsidie. Voor de isolatiemaatregelen die door WIN BV waren uitgevoerd, liep Lou hierdoor € 2.165 aan subsidies mis. De rechter oordeelde dat WIN BV tekort was geschoten in de nakoming van de verplichting om deze subsidie aan te vragen. Belangrijk was hierbij dat WIN BV de maatregelen zelf had uitgevoerd en dus beschikte over alle benodigde gegevens voor de subsidieaanvraag.
Glasisolatie. Voor de glasisolatie lag dit anders. Dit was uitgevoerd door een derde partij en WIN BV had geen volledige controle over de benodigde gegevens. De rechter wees dan ook dit deel van de claim van Lou af, omdat hij essentiële documenten, zoals facturen en foto’s van het uitgevoerde werk, niet had aangeleverd.
Een gewaarschuwd mens
Leg afspraken zwart-op-wit vast. Zorg dat in de overeenkomst helder staat wie er verantwoordelijk is voor het aanvragen van subsidies.
Communiceer duidelijk met klanten. Houd klanten op de hoogte van wat u van hen nodig heeft. Tip. Geef bijv. een checklist met documenten die zij moeten aanleveren, zoals facturen, foto’s van de werkzaamheden en betalingsbewijzen.
Een gestroomlijnd proces. Stel een vast proces in voor subsidieaanvragen, met een verantwoordelijk team of medewerker. Dit voorkomt dat aanvragen blijven liggen of vergeten worden. Tip. Houd een dossier bij waarin u alle stappen en communicatie met de klant vastlegt. Dit helpt bij (het voorkomen van) juridische conflicten.
Beperk beloftes. Wees voorzichtig met garanties over subsidies. Geef duidelijk aan dat u uw best doet, maar dat goedkeuring afhankelijk is van de subsidieverstrekker en de juiste aanlevering van de benodigde gegevens.