BIJTELLING AUTO - 17.02.2025

Al de bijtellingspercentages aangepast?

Misschien is de titel wat misleidend, want de bijtelling blijft voor de meeste auto’s gelijk, maar mocht een auto onder de uitzondering vallen, dan is enige aandacht voor de bijtellingspercentages in de boekhouding zeker aan te raden. Hierna volgt een aantal risicogroepen op een rij.

De afwisselend gebruikte bestelauto

De door de werkgever te betalen eindheffing voor het privégebruik van een doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto staat/stond al jaren op € 300, maar per 1 januari moet dit toch echt aangepast worden. Het nieuwe eindheffingsbedrag is inmiddels namelijk verhoogd naar € 438 per bestelauto per jaar.

De nieuwe elektrische auto

Voor elektrische personenauto’s en bestelauto’s uit 2024 blijft de bijtelling door de overgangsregeling gewoon 16% over de eerste € 30.000 en 22% over de rest, maar voor elektrische personen- en bestelauto’s uit 2025 is de bijtelling vanaf 1 januari namelijk 17% over de eerste € 30.000 en 22% over de rest. Gaat het om elektrische personen- en bestelauto’s die worden aangedreven door waterstof of zonnepanelen, dan geldt het 17%-tarief over de hele catalogusprijs van de auto.

De auto ouder dan 60 maanden

Dat gaat in de praktijk wel eens mis. De 17% bijtelling uit de vorige paragraaf bestaat eigenlijk niet, het is namelijk een korting van 5% op de standaardbijtelling van 22%. Deze standaardbijtelling geldt voor alle auto’s uit 2017 en later, waarbij voor bepaalde auto’s een korting geldt, zoals nu voor elektrische auto’s. Deze korting geldt 60 maanden, maar hoe zit het dan na afloop van deze 60 maanden?

Aandachtspunten overgangsregeling Na afloop van de 60 maanden overgangsregeling zijn de volgende zaken van belang:

  • wat is de standaardbijtelling van de auto; en
  • wat is de huidige bijtellingskorting voor de auto in dit jaar?

Standaardbijtelling

De standaardbijtelling is voor auto’s uit 2017 en later 22%. Voor auto’s uit 2016 en eerder is deze echter 25%. Is de auto 15 jaar of ouder (youngtimer), dan is de standaardbijtelling 35%. Om de standaardbijtelling te achterhalen, is de datum eerste toelating (DET) van de auto van belang. Deze DET staat op het kentekenbewijs en is - wanneer het kenteken bekend is - ook te vinden op https://www.rdw.nl Er zijn wat dat betreft twee smaken:

  • DET 2016 of eerder: 25%;
  • DET 2017 of later: 22%.

CO2-uitstoot Om te beoordelen wat de huidige bijtellingskorting voor de auto is, is de CO2-uitstoot van de auto van belang. Deze is ook te vinden op https://www.rdw.nl In 2025 geldt bij 0 gram CO2-uitstoot een korting van 5% op de bijtelling. Deze korting is beperkt tot over € 30.000, tenzij het om een waterstof- of zonnecelauto gaat.

Voorbeeld

Alle auto’s hebben een catalogusprijs van € 50.000 inclusief btw en bpm en worden niet aangedreven door waterstof of zonnecellen.

Bijtelling in 2025

DET auto
0 gram CO2-uitstoot
1 gram CO2-uitstoot of meer
2016 of eerder
20% over € 30.000, daarboven 25%
25% bijtelling over € 50.000
2017
17% over € 30.000, daarboven 22%
22% bijtelling over € 50.000

Zodra een auto zijn 15e verjaardag viert (zie de DET), gaat de bijtelling van deze auto naar 35%. Bovendien is de basis dan niet meer de catalogusprijs inclusief btw en bpm, maar de werkelijke waarde van de auto in dat jaar.

Leeftijd auto
0 gram CO2-uitstoot
1 gram CO2-uitstoot of meer
14 jaar of jonger
20% over € 30.000, daarboven 25%
25% bijtelling over € 50.000
15 jaar of ouder
30% over € 30.000, daarboven 35%
35 % bijtelling over de werkelijke waarde

Check de bijtellingspercentages voor de auto van de zaak en voorkom daarmee een naheffing.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01