PERSONEEL - 29.08.2024

Zo ontmaskert u pochende sollicitanten

Stel, een sollicitant schrijft met behulp van ChatGPT een sollicitatiebrief en pimpt zijn cv op met onwaarheden. Hoe prikt u daardoorheen?

Sollicitanten schrijven met behulp van ChatGPT hun sollicitatiebrief en gaan naar een training om zich in het sollicitatiegesprek goed te verkopen. Ook pimpen zij hun cv op en doen zich in een gesprek misschien een beetje beter voor dan ze werkelijk zijn. Hoe nu deze pochende sollicitanten te ontmaskeren?

Gedragsgericht interviewen

Of een sollicitant geschikt is voor een functie, kan bepaald worden door gedragsgericht interviewen volgens de STARR-methodiek. Het idee achter deze methode is dat ervaringen uit het verleden de beste voorspellers zijn voor toekomstig gedrag. Tip.  Achterhaal wat een sollicitant kan en niet wat hij weet of kent. Laat hem vertellen over zijn doorleefde ervaringen en niet over zijn boekenwijsheid en opgeklopte verhalen.

STARR-methodiek

De selecteur krijgt met zogenoemde ‘STARR-vragen’ een scherp beeld over de vaardigheden en rollen die de sollicitant in het verleden heeft ingezet en vervult. De letters STARR staan voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie.

Situatie. Allereerst worden er vragen gesteld over een specifieke situatie die verband houdt met een selectiecriterium. Als de selecteur op zoek is naar een financieel medewerker, dan stelt hij vragen als:

  • Wat waren de doelstellingen van uw functie en uw afdeling?
  • Welke financiële overzichten stelde u voor wie op?
  • Wat waren de deadlines?

Antwoorden wegen. Met de antwoorden op situatievragen kunnen de antwoorden op vragen die nog komen, gewogen worden. Het is nogal een verschil of de boekhouding werd gedaan voor een winkel om de hoek of een multinational.

Taak en actie. Om te achterhalen wat de financiële kracht nu dagelijks deed, worden er vragen gesteld die een beeld geven over zijn verantwoordelijkheden en bevoegdheden, rol en acties.

  • Wat waren uw werkzaamheden en rollen op het gebied van de financiële administratie?
  • Wat deed u als u de benodigde informatie niet op tijd kreeg?
  • Hoe was uw contact met de andere afdelingen en met de Belastingdienst?

Algemeenheden om te vluchten. De antwoorden moeten doorspekt zijn met woorden als ‘ik’, ‘mijn’ en ‘zelf’. Als de sollicitant ‘op afstand betrokken’ is geweest, dan kan hij er niet veel over vertellen en vlucht dan vaak naar algemeenheden en woorden als ‘wij’, ‘ons’ en ‘samen’. Maak als selecteur niet de vergissing om coulant te zijn, maar vraag door!

Resultaat. De selecteur is uiteindelijk benieuwd naar de resultaten van de ondernomen acties.

  • Wat werd er met de financiële overzichten gedaan?
  • Hoe liep u achterstanden in waardoor u toch op tijd de btw-aangifte kon doen?

Reflectie. Omdat stilstand achteruitgang is, wil men als selecteur een beeld krijgen of de sollicitant, in dit geval een financieel medewerker, heeft geleerd van zijn ervaringen. Dat kan bijv. zo:

  • Over welke sterke punten beschikt u om dit werk goed te kunnen doen?
  • Wat heeft u de afgelopen periode geleerd op uw vakgebied?
Achterhaal met de STARR-methodiek of de sollicitant in het verleden ervaringen heeft opgedaan, en daarvan heeft geleerd, waar u als selecteur naar op zoek bent. Laat de sollicitant vertellen over zijn doorleefde ervaringen en u met voorbeelden overtuigen dat hij de persoon is die u zoekt!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01