INTERNETCONNECTIE - DOWNLOADEN - 16.08.2021

Wat kunt u doen als het downloaden hapert?

Het downloaden van een bestand op uw computer of smartphone kan soms haperen. Wat zijn de mogelijke oorzaken en wat kunt u eraan doen?

Verbinding is te traag

Bij een te trage connectie verloopt uw download moeizaam of start hij zelfs helemaal niet. Dat is zeker het geval als u veel verschillende toestellen op uw netwerk heeft die elk een flink deel van uw bandbreedte willen inpalmen. U heeft toch nog een snelheid van minimaal 10 Mbit/s nodig als u enigszins vlot bestanden wilt binnenhalen. U kunt uw downloadsnelheid nagaan via http://www.speedtest.net of http://www.fast.com Start eventueel de router van uw draadloos netwerk eens opnieuw op (let er wel op dat u geen andere gebruikers van dat netwerk in de problemen brengt) om te zien of dat een verbetering in uw downloadsnelheid geeft.

Download blijft hangen

Soms merkt u tijdens een download dat hij vertraagt of helemaal stilvalt. Dan kan het nuttig zijn om uw download even te pauzeren en daarna weer te laten verdergaan. Dat kan helpen om een nieuwe verbinding met de downloadserver te maken via een minder drukbezet deel van het internet.

Als u een bestand in Chrome downloadt, ziet u onderaan het browservenster de voortgang. Daar kunt u de optie Pause kiezen en even later Resume . Met de toetscombinatie Ctrl+J kunt u ook een overzicht krijgen van alle lopende downloads, die u afzonderlijk kunt pauzeren en herstarten. In de Edge-browser krijgt u de lopende downloads via een pop-up bovenaan te zien. Ook daar kunt u op pauze drukken en daarna weer op play . Bij de browsers op uw smartphone krijgt u gelijkaardige mogelijkheden.

Pop-ups worden geblokkeerd

Als u uw browser heeft ingesteld om pop-upvensters of bepaalde soorten cookies te blokkeren, is het mogelijk dat een download niet start als u op een downloadlink klikt. Als dat gebeurt, kijk dan of u in het adresveld van uw browser geen waarschuwing ziet dat een pop-upvenster geblokkeerd werd. In bijv. Chrome krijgt u dan een klein icoontje te zien in de adresbalk. Als u daarop klikt, kunt u kiezen om toch pop-ups toe te laten van die ene website.

Het is ook mogelijk dat u een browserextensie heeft geïnstalleerd die pop-ups of cookies blokkeert of de uitvoering van Javascript tegenhoudt. Dat is meestal een goed idee, maar kan toch af en toe problemen veroorzaken. Deactiveer dan even tijdelijk deze extensie (in Chrome via de drie puntjes van de instellingen, optie Meer hulpprogramma’s; Extensies ).

Verkeerde browser

Als u een minder gangbare browser gebruikt, probeer dan of het downloaden lukt met een van de meest gebruikte (Chrome, Edge, Firefox, Safari). Veel websites zijn immers geoptimaliseerd voor Chrome en/of Edge, dus verwachten ook dat u deze browser heeft.

Als het dan nog niet lukt ...

Lukt niets van het hiervoor genoemde, dan zit er niets anders op dan de download af te breken en later opnieuw te proberen. Mogelijk verloopt het downloaden op een ander, minder druk moment van de dag veel vlotter.

Voor meer controle over uw downloads kunt u ook een aparte downloadmanager installeren, zoals Free Download Manager ( https://www.freedownloadmanager.org ). Deze is onder andere in staat om een download die u in het programma heeft stopgezet, weer op te nemen vanaf dat punt, zodat een eerder binnengehaald stuk niet helemaal verloren gaat.

Een tergende trage download? Probeer of even pauzeren en weer hervatten helpt en kijk na of het blokkeren van pop-ups de oorzaak is. Vaak is de oplossing ook simpelweg de download uitstellen naar een ander moment.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01