UITZEND- EN PAYROLLKRACHT - 30.09.2020

U betaalt de uitlener inleenkosten, maar zij vangen de NOW?

Het uitzendbureau zendt uit, de inlener leent in en betaalt de rekening. Maar het uitzendbureau vangt de NOW. Is dat wel zo eerlijk als u als inlener ook omzetverlies heeft? Wat kunt u met recente rechtspraak hierover?

Leent u ook krachten in?

Heeft u uitzendkrachten aan het werk gehouden, ondanks het feit dat u een omzetdaling had in de coronatijd? Of heeft u payrollmedewerkers in dienst gehouden, omdat de payrollorganisatie u dit verplichtte? Maar u heeft ook een omzetverlies?

Hoe in combinatie met de NOW? De NOW-subsidie kan alleen maar aangevraagd worden door de werkgever. In het geval van de uitzendkrachten en payrollmedewerkers is dit dus het uitzendbureau of de payrollorganisatie. Deze zal dus dan ook een omzetdaling moeten hebben van 20%, voordat hij een beroep kan doen op de subsidie. Let op.  U kunt voor deze uitzendkrachten of payrollmedewerkers dus geen subsidie aanvragen, uitsluitend voor uw eigen werknemers. Dit brengt dus met zich mee dat wanneer u de payrollmedewerkers moet blijven inzetten, u geen compensatie krijgt voor deze loonkosten.

Uit de praktijk ... Dit vond onlangs ook een werkgever in de horeca. Hij had meerdere uitzendkrachten ingehuurd. Hij had met het uitzendbureau afgesproken dat de uitzendkrachten ingehuurd bleven, ondanks de omzetdaling. Uiteindelijk stuurt het uitzendbureau toch een rekening en wenst volledige betaling. Het uitzendbureau had wel NOW aangevraagd, maar was van mening dat dit zijn recht was om zijn bedrijfsvoering te bepalen op de wijze zoals hij dit wilde. De rechter was onverbiddelijk en gaf aan dat deze handelwijze niet strookt met de intenties van de overheid om werkgelegenheid te behouden (ECLI:NL:RBGEL:2020:4079) . De uitzendbranche werd geacht hierover afspraken te maken met degene die de medewerkers aan het werk hield. Het uitzendbureau had dus het bedrijf tegemoet moeten komen met de NOW-uitkering.

Hoe pakt u dat het beste aan?

Maak afspraken. Er valt te denken aan de afspraken die zien op met name de hoogte van de facturen en de inzet van de uitzendkracht. Immers, als de omzet bij het uitzendbureau daalt, dan is de aanvraag NOW mogelijk. Ook zal er afgesproken moeten worden wat dan de verdeling is, de omzetdaling van de inlener, de omzetdaling van het uitzendbureau of een mix. In hoeverre mag de inlener de uitzendkrachten naar huis toe sturen of moet hij ze verplicht blijven inhuren? Dit eerste is vaak mogelijk bij uitzendkrachten, maar bij payrollmedewerkers niet. Let op.  Partijen moeten er rekening mee houden dat niet alle kosten bij de overheid verhaald kunnen worden. Afspraken over later betalen of betaaltermijnen zullen echter geen soelaas bieden, omdat dit de omzet niet beïnvloedt.

Met de uitspraak in de hand ... Met genoemde uitspraak heeft u een goede troef in handen om te onderhandelen. De NOW is immers bedoeld om de werkgelegenheid in stand te houden en de NOW-bijdrage moet daar komen waar deze hoort. Wat nog niet aan de orde is gekomen in deze uitspraak, is de verdeling van deze bijdrage. Beide partijen hadden dit niet goed onderbouwd. Hierover zal in een bodemprocedure nader geprocedeerd moeten worden. Tip.  Het is daarom aan te raden om met het uitzendbureau goed af te spreken in hoeverre uitzendkrachten aan het werk gehouden worden en hoe de NOW te verdelen. Het zal uiteraard nooit meer kunnen bedragen dan 90% van de loonkosten van de betreffende uitzendkracht, afgezet tegen het percentage van uw omzetdaling. Hoewel de NOW 3.0 per 1 oktober in werking trad, zal de bijdrage dalen. Temeer redenen om met het uitzendbureau te kijken hoe de inzet van uitzendkrachten te regelen.

Als u uitzendkrachten inhuurt of payrollmedewerkers heeft, dan doet u er goed aan om afspraken te maken over de verdeling van de NOW-subsidie en het omzetverlies van beide partijen. Na recente uitspraak hebben werkgevers een goede troef in handen om deze afspraken te maken.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01