Snijden in de reclamekosten in coronatijd, maar hoe?
Uw budget. In de praktijk blijft het lastig om de reclameopbrengsten te meten. Tip. Overweeg in deze tijden reclame te maken via online media zoals Facebook en Google. U kunt heel nauwkeurig de doelgroep bepalen, uw budget vastleggen en de opbrengsten meten.
Bepaal (opnieuw) uw budget
Budget 2020. Zet de uitgaven van alle marketingkosten van 2019 en 2020 op een rij (in geld en als percentage van de omzet). Splits daarbij de uitgaven in vaste (bijv. websitehosting) en variabele/eenmalige kosten (bijv. een advertentiereeks in een regionaal weekblad). Bepaal in welke kosten u dit jaar nog kunt snijden en annuleer desgewenst deze activiteiten.
En voor 2021? Bepaal per uitgave wat de opbrengsten waren (2019/2020). Schat dit in. Overleg eventueel met uw personeel wat hun gevoel is, bijv. ‘Advertentie - slecht, e-mailcampagne - heel goed’. Zet dan een streep door de uitgaven die waarschijnlijk te weinig hebben opgeleverd.
Stilstand is achteruitgang. Helemaal geen reclame meer maken, zal ook tot minder klanten leiden. Een nieuwe website die meer van deze tijd is, kan misschien nog wel een tijdje wachten, maar de lancering van een nieuw product niet. Tip. Kijk op https://bit.ly/2G49p8z om te lezen wat experts vinden van reclamemaken in coronatijd.
Bepaal altijd eerst uw doel(stelling). Of de opbrengsten nu goed of slecht te meten zijn, bepaal altijd eerst het doel dat u met uw reclamegeld voor ogen heeft.
Tip. Dat kan prima door uzelf de volgende vragen te stellen:
Moeten mensen die mij kennen ... | … mij beter leren kennen? | … datgene wat ze van mij weten, beter weten? | … op een gunstige manier over mij blijven of gaan denken? |
Moeten mensen die mij niet kennen … | … mij leren kennen? | … iets nieuws van mij te weten komen? | … zich op een aankoopmoment mij gaan herinneren? |
Met een reclamebureau rond de tafel
U kunt uiteraard ook de hulp van een reclamebureau inroepen. Een goed reclamebureau ...
- helpt u met het stellen van doelen;
- bedenkt een plan van aanpak;
- maakt voor u een reclameplan;
- stelt een mediaplan voor (welke media passen het beste bij u, uw bedrijf en uw budget?);
- legt u diverse ontwerpen en ideeën voor;
- weet waar ze goed en minder goed in zijn;
- weet welk werk ze aan specialisten moeten uitbesteden;
- evalueert tijdens de campagne en stuurt tijdig bij.
Is er (heel) veel geld mee gemoeid?
U kunt een pitch, een bureaucompetitie, uitschrijven, maar dat kost de deelnemers veel tijd en geld. Vaak worden voor de verliezende bureaus de kosten (deels) vergoed.
Tip. Gebruik desgewenst de VEA Pitchcode. Deze bevat vijf uitgangspunten voor een professionele pitch, maar u bent niet verplicht u hieraan te houden.
Download de checklist Reclamebureau inschakelen en de VEA Pitchcode van http://tipsenadvies.nl/download (TA 27.04.02).