BTW - 15.01.2020

Zo gefikst met nieuwe btw-regels 2020 bij handel in de EU

Om de btw-fraude in de EU tegen te gaan en de handel over de grenzen te vereenvoudigen, heeft de wetgever per 2020 een viertal maatregelen in de btw in laten gaan. De zogenoemde ‘quick fixes’. Wat moet u weten?

Bewijsregels 0%-tarief btw. Om het 0%-tarief te kunnen toepassen, moet u kunnen aantonen dat de goederen daadwerkelijk zijn verzonden naar een ander EU-land. Inzake de huidige onzekerheid of de aanwezige documenten voldoende bewijs zijn, wordt er vanaf 2020 een bewijsvermoeden geïntroduceerd. Dat betekent dat het bewijs bij een aantal documenten voldoende bewijs is, tenzij de Belastingdienst met tegenbewijs komt.

U regelt het vervoer uit uw naam

Vanaf 2020 volstaat als bewijs dat de goederen naar een ander EU-land zijn verzonden of vervoerd, twee onafhankelijke bewijsstukken die elkaar niet tegenspreken. Denk hierbij aan een ondertekend CMR-document in combinatie met een bankafschrift waarop de betaling staat aan de vervoerder of de factuur van de vervoerder en de polis van de desbetreffende transportverzekering. Let op.  Een factuur aan uw klant geldt niet als onafhankelijk en is dus onvoldoende als bewijs.

Uw klant regelt het vervoer. Indien uw klant het vervoer regelt, wordt het voor u een stuk moeilijker om onafhankelijk bewijs te leveren. Tip.  Vraag uw klant daarom altijd om een (getekende) vervoersverklaring. De vervoersverklaring moet nu door de afnemer worden afgegeven binnen tien dagen na de maand van levering.

Wat moet er in een vervoersverklaring? Neem in de vervoersverklaring de hiernavolgende gegevens op.

  • Een bevestiging dat de goederen door de afnemer/een derde voor rekening van de afnemer worden vervoerd.
  • Datum van afgifte verklaring.
  • Naam en adres afnemer.
  • Hoeveelheid en aard van de goederen.
  • Datum, plaats en EU-land aankomst goederen.
  • Identificatie (naam) van de persoon die de goederen namens de afnemer aanvaardt.
  • Alleen bij levering van een vervoermiddel, het identificatienummer van het vervoermiddel.

Ketentransacties (ABC-leveringen)

Een ABC-levering (ketentransactie) is een levering met één vervoersbeweging waarbij ten minste drie ondernemers uit een of meer landen betrokken zijn. Let op.  De toerekening van het vervoer aan de juiste schakel in de keten levert in de praktijk vaak moeilijkheden op, als de goederen niet door of namens de eerste schakel of de laatste schakel worden vervoerd. Daarom zijn er regels vastgesteld voor de toerekening van het vervoer alsof een van de tussenhandelaren het vervoer regelt.

Voorbeeld.Partij A uit Nederland verkoopt goederen aan partij B (tussenhandelaar) uit Duitsland, die de goederen vervolgens doorverkoopt aan partij C uit Italië. De goederen worden rechtstreeks vanuit het magazijn van partij A in Nederland vervoerd naar partij C (Italië). Partij B (Duitsland) regelt het vervoer. Ondanks dat de goederen rechtstreeks vanuit partij A in Nederland geleverd worden naar partij C in Italië, is er voor de btw sprake van twee transacties. Er kan echter maar één levering (A-B of B-C) een intracommunautaire levering (ICL) zijn. De andere levering is een binnenlandse levering.

Vanaf 2020. Vanaf 2020 wordt de levering aan de tussenhandelaar aangemerkt als ICL, mits deze de goederen vervoert of een vervoerder inschakelt. In bovengenoemd voorbeeld vindt de ICL in eerste instantie plaats van partij A aan partij B. Partij A mag het btw-nultarief toepassen. Partij B verricht dus een intracommunautaire verwerving en een lokale levering in Italië. Let op.  Als de tussenhandelaar echter een btw-identificatienummer uit het land van vertrek aan partij A verstrekt, wordt de intracommunautaire levering aan de levering door de tussenhandelaar (B-C) toegerekend.

Dus? Partij B verricht dan een ICL aan partij C (Italië). Partij B mag dan het btw-nultarief toepassen. Partij A dient dan Nederlandse btw in rekening te brengen aan partij B.

Btw-identificatienummer

Wanneer u goederen levert aan een ondernemer in een ander EU-land, mag dat met 0% btw. Er is dan sprake van een ICL. U moet dan wel aan de hiernavolgende voorwaarden voldoen.

  • U moet aan de hand van uw administratie kunnen aantonen dat de goederen daadwerkelijk zijn verzonden of vervoerd naar een ander EU-land.
  • Daarbij moet de afnemer een btw-ondernemer zijn, waardoor in het land van aankomst een intracommunautaire verwerving plaatsvindt.

Vanaf 2020 uitbreiding voorwaarden. Vanaf 1 januari 2020 zijn deze voorwaarden uitgebreid.

  • U dient te beschikken over een geldig btw-identificatienummer van uw klant.
  • U moet de levering rapporteren in de periodieke opgaaf ICP.

Let op.  Door arresten van het Europees Hof van Justitie was tot 1 januari 2020 de aanwezigheid van een juist btw-identificatienummer geen (absoluut) vereiste voor de toepassing van het 0%-tarief. Dat is nu dus wel zo.

Dus? Vermeld het btw-identificatienummer op de verkoopfactuur en gebruik dit nummer ook in de opgaaf ICP. Let op.  Beschikt u niet uiterlijk voor indiening van de ICP-opgave over een geldig btw-identificatienummer van uw klant, dan mag u het btw-nultarief niet toepassen.

Tip.  Heeft u geen correct btw-identificatienummer ontvangen als u uw factuur stuurt, breng dan Nederlandse btw in rekening om naheffingen van de Belastingdienst te voorkomen.

Btw-nummer checken. U kunt het btw-nummer van uw klant checken via http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies

Tip.  Bewaar altijd een kopie van de check in uw administratie.

Voorraad op afroep overbrengen

Indien u als leverancier goederen vervoert naar opslagruimte in een ander EU-land, waarbij de eigendom pas later overgaat op de reeds bekende afnemer, dan is er sprake van ‘overbrengen van voorraad op afroep’.

Tot 2020. Als u voorraad overbracht naar het magazijn van uw klant in een ander EU-land, werd dit gezien als een fictieve intracommunautaire levering (ICL). Als het betreffende land geen regeling had getroffen, moest u in het land waar u de voorraad aanhield een intracommunautaire verwerving aangeven als een met btw-belaste prestatie met daarna een lokale levering. Daarvoor moest u zich dan ook registreren in het desbetreffende EU-land. Kortom: een hoop administratieve rompslomp.

Vereenvoudiging vanaf 2020. Indien u voorraad overbrengt naar het magazijn van uw klant in een ander EU-land, verricht u pas een ICL op het moment dat uw klant de goederen uit de voorraad haalt. Daarbij hoeft u zich niet meer te registreren in het EU-land van uw afnemer en hoeft u daar dus ook geen aangifte omzetbelasting meer te doen. Om de vereenvoudiging te mogen toepassen, dient u wel aan een aantal voorwaarden te voldoen.

Voorwaarden. De belangrijkste voorwaarde is dat uw klant al bekend is als u de goederen naar het buitenlandse magazijn vervoert. Als u dus goederen via (en niet aan) Amazon verkoopt, geldt de regeling niet, omdat u nog niet weet wie uw goederen zullen kopen. Nog enkele belangrijke voorwaarden zijn:

  • u beschikt over het btw-identificatienummer van uw klant in het EU-land waar de goederen aankomen;
  • u geeft het overbrengen van deze goederen per klant op in uw opgaaf (ICP) in de nieuwe rubriek ‘Overbrengen voorraad op afroep’ in het tijdvak waarin de goederen zijn vervoerd. Let op.  Indien u uw opgaaf ICP doet via ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, kunt u deze opgaaf pas doen vanaf 1 april 2020;
  • als uw klant goederen uit de voorraad haalt, geeft u dit aan in uw btw-aangifte en in uw opgave ICP.

Een model ‘Vervoersverklaring’ kunt u vinden op http://tipsenadvies-eenmanszaak.nl/download (TE 10.05.02).

Doet u zaken over de grens? Ga dan na wat de ‘quick fixes’ voor u betekenen. Maak gebruik van het bewijsvermoeden en zorg dat u bij afhaaltransacties omschakelt naar de nieuwe vervoersverklaring. Download hiertoe het model ‘Vervoersverklaring’.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01