INTELLECTUELE EIGENDOM - 29.01.2020

Van wie is dat merk?

Voor een bedrijf kan een merk heel belangrijk zijn. Het biedt de mogelijkheid om concurrenten te verbieden gebruik te maken van de naam of het merkteken. Hoe stelt u een merk veilig en hoe kunt u uw merk beschermen?

Merkrecht

Een merkrecht is kort gezegd een teken waarmee u uw product of dienst kunt onderscheiden van uw concurrenten. Denk bijv. aan de naam, het logo of de bijzondere verpakking ervan.

Verboden te gebruiken. Een merkrecht maakt het mogelijk om uw concurrenten te verbieden om uw merk te gebruiken voor soortgelijke producten of diensten. Dat is maar goed ook. Als een concurrent hetzelfde merk of logo gaat gebruiken, is de kans immers groot dat er verwarring ontstaat bij uw (potentiële) klanten. U krijgt door uw merkrecht dus een sterkere positie ten opzichte van uw concurrenten.

Nog meer voordelen. Een merkrecht heeft meer voordelen. Het voorkomt bijv. ook dat een ander er met uw naam of logo vandoor gaat. Ook bent u met een merkrecht juridisch eigenaar van uw merk. U kunt het merk verkopen, maar bijv. ook in licentie geven aan een derde die uw merk tegen betaling en onder de afgesproken voorwaarden mag gebruiken.

Hoe werkt dat dan?

Registratie. U krijgt pas een merkrecht als u het merk heeft geregistreerd in het merkenregister. U kunt zelf kiezen in welke landen en voor welke producten of diensten u dat wilt doen.

In alle soorten en maten. Er zijn verschillende merkrechten voor verschillende gebieden. De belangrijkste zijn het Beneluxmerk, het Uniemerk (Europese Unie) en het internationaal merk.

Hoe regelt u dat? Registratie vindt plaats via een merkenbureau. Voor Beneluxmerken is dat bijv. het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Voor merkregistratie gelden wettelijke regels. Voor een registratie wordt er altijd getoetst of u aan de wettelijke regels voldoet.

Tip.  Toets altijd vooraf of u aan de voorwaarden voldoet. Als u niet voldoet aan de wettelijke regels, wordt uw aanvraag afgewezen en krijgt u de registratiekosten niet terug.

Voorwaarden. Een merk moet voldoende onderscheidend zijn, dat is de belangrijkste voorwaarde waaraan moet worden voldaan. Een merk mag niet te algemeen of te beschrijvend zijn en het mag geen onredelijke monopolie geven. Een bakker kan ‘bakker’ niet als merk registreren.

Wat regelen bij samenwerking?

Bij samenwerking kunnen er problemen ontstaan, zeker als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over het gebruik van het merk.

Tip.  Maak deze afspraken voordat de samenwerking start en leg de afspraken altijd schriftelijk vast. Waar moet u zeker afspraken over maken?

  • Van wie zijn de merkrechten?
  • Wie heeft het recht, als het merk nog moet worden geregistreerd, om dat te doen?
  • Wie heeft het recht juridisch op te treden wanneer een concurrent inbreuk maakt op het merkrecht?
  • Wie heeft het recht om gebruik te maken van het merk nadat de samenwerking beëindigd is? Tip.  U kunt altijd afspreken dat de andere partij (die dus niet de rechthebbende is) onder bepaalde voorwaarden en tegen betaling voor bepaalde producten of diensten gebruik mag blijven maken van het merk (licentie).
Met de registratie van een merkrecht kunt u een betere positie krijgen ten opzichte van uw concurrenten. Zorg er bij een samenwerkingsverband altijd voor dat u vooraf schriftelijk afspreekt van wie het merk is en wie er na het einde van de samenwerking gebruik mag maken van het merk.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01