Een webapp in plaats van een echte app?
Dankzij een ‘reponsive’ design is uw website (hopelijk) ook afgestemd op uw mobiele klanten. Ambieert u daarnaast ook een echte app, die bijv. op een slimme manier gebruikmaakt van de functies van een smartphone (camera, microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling, navigatie, ...)? Als u deze laat ontwikkelen door een professional, dan kan de kostprijs - afhankelijk van de gewenste functies - oplopen tot (tien)duizenden euro’s. How Much To Make An App ( http://howmuchtomakeanapp.com ) probeert u alvast een indicatie te geven.
Zelfbouwplatform
U kunt ook een zelfbouwplatform overwegen. Eerder hebben we AppMachine ( http://www.appmachine.com ) besproken: daarmee creëert u gratis en onbeperkt uw eigen app. Technische kennis is niet echt vereist. Pas als u de app effectief publiceert, betaalt u € 49/maand (of € 39/maand bij jaarfacturatie). Let op. Houd ook rekening met de licenties voor de appstores: jaarlijks $ 99 (voor de Apple App Store - iOS) en $ 25 (Google Play - Android).
Progressive webapp
Er is nog een alternatief: de progressive webapp, kortweg PWA. Dat is, eenvoudig gesteld, een website die zich gedraagt als een mobiele app. De beleving is grotendeels vergelijkbaar, maar de ontwikkeling kan sneller en dus goedkoper. Heel wat bedrijven gebruiken ze. Voorbeelden vindt u o.a. op PWA Stats ( https://www.pwastats.com ).
Tip. Zo’n webapp kan de functies (camera, microfoon, …) van de smartphone gebruiken.
Let op.  Sommige features zijn evenwel (nog) niet toegankelijk. Pushnotificaties doorsturen werkt bijv. momenteel niet op iOS. Een overzicht vindt u bij What Web Can Do Today ( https://whatwebcando.today ).
Hoe eraan beginnen?
Een PWA bouwen zonder technische kennis, ligt niet voor de hand. U zal dus een professional moeten inschakelen. Deze bouwt en host de applicatie op een server. Een PWA publiceren is veel minder complex en omslachtig dan een echte app. U hoeft deze immers niet te laten goedkeuren door de appstores. Bovendien hoeft u geen aparte app voor iOS- en Androidgebruikers te laten maken: een PWA werkt op elk toestel en in elke browser. Wanneer u updates laat uitvoeren, krijgen de gebruikers deze in principe ook automatisch, maar u kunt hen daarover vooraf ook een melding sturen.
Hoe verspreiden?
U kunt uw PWA via Google Play of de Apple App Store aanbieden, maar dat hoeft niet. U kunt de weblink ervan immers gewoonweg via bijv. e-mail, sociale kanalen of uw website verspreiden. Wanneer klanten daarop klikken, kunnen ze de webapp in de browser van hun smartphone, tablet of computer gebruiken. Zo’n PWA is trouwens ‘responsive’, waardoor hij zich automatisch aanpast aan de browsergrootte of het schermformaat van het toestel.
Tip.  U kunt uw klanten ook aansporen om de link op het thuisscherm van hun mobiel toestel te bewaren. Op bijv. een iPhone kan dit door onderaan op het downloadicoon te tikken en de optie ‘Zet op beginscherm’ te kiezen. Op Android gebeurt dat via de drie puntjes naast de adresbalk bovenaan. Uw PWA ziet er dan uit als een echte app, met een door u gekozen icoontje.