LOONADMINISTRATIE - 18.12.2019

Vijf controlevragen voordat het jaar afloopt ...

Wanneer u of uw salarisadministrateur na afloop van het jaar nog eens aanpassingen moet doen in de salarisadministratie, dan is dat meestal een heel gedoe en soms onmogelijk door de fiscale wetgeving of het softwarepakket. Het is dan ook handig om, nog voor het jaar afgelopen is, nog eenmaal de salarisadministratie te checken en foutjes te herstellen.

Vijf vragen om te checken? Kijk zeker naar de hiernavolgende zaken.

  1. Zijn alle afgesproken of uit de cao voortvloeiende salarisverhogingen juist en volledig verwerkt?
  2. Staan werknemers die het afgelopen jaar in plaats van voltijds deeltijds zijn gaan werken of een ander deeltijdpercentage hebben voor het juiste aantal uren in de administratie?
  3. Zijn de verloonde uren correct bepaald (zie memo verloonde uren voor een uitleg wat hierbij hoort)?
  4. Kloppen de autobijtellingen (na 60 maanden gaat vaak een ander bijtellingspercentage gelden)?
  5. Zijn alle vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen verwerkt als brutoloon of in de WKR meegenomen?

Tip. Met de overheidsmemo kunt u zien hoe u de verloonde uren bepaalt, hetgeen weer nodig is om te weten wat het uurloon is voor het LIV.

De ‘Memo verduidelijking verloonde uren van CBS, UWV en Belastingdienst’ vindt u op http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 25.04.08).

Controleer nog een keer uw salarisadministratie met onze vijf vragen en voorkom dat u in 2020 nog herstelwerkzaamheden over 2019 moet doen. Dat is vaak fiscaal een hoop gedoe en softwarematig lastig.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01