BELASTINGAANGIFTE - 17.12.2019

Mise-en-place voor de belastingaangifte 2019?

De meeste horecaondernemers laten hun aangifte inkomstenbelasting verzorgen door hun adviseur. Door voorbereidende werkzaamheden hiervoor te verrichten, kunt u tijd van uw adviseur, en dus op kosten, besparen. Wat kunt u doen?

Aangiftejaar 2019

Vanaf 1 maart 2020 kunt u uw aangifte inkomstenbelasting 2019 (laten) doen. Er zijn echter al een aantal zaken die u nu al kunt voorbereiden.

Bankafschriften. Controleer aan de hand van uw zakelijke en privébankafschriften of u van alle zakelijke uitgaven de bonnetjes en facturen heeft. Zo voorkomt u dat zakelijke kosten als privékosten worden geboekt.

Inkomende facturen. Om kostenaftrek en aftrek van de btw niet mis te lopen is het zaak dat ook digitale en elektronische facturen in uw boekhouding zitten. Loop dus ook uw e-mailbox na en download en print deze tijdig uit.

Let op. Conform de bewaarplicht bent u verplicht om facturen die u digitaal ontvangt, ook digitaal te bewaren. Het enkel opslaan van een factuur is dan in dit geval niet voldoende. Zo moet u kunnen aantonen dat de factuur na ontvangst niet eigenhandig is aangepast. Dit doet u door de oorspronkelijke e-mail met factuur als bijlage te bewaren.

Tussenrekeningen. Op de balans staan de zogenaamde ‘tussenrekeningen’. Gedurende het jaar worden op deze tussenrekeningen zaken geboekt, zoals posten die reeds betaald zijn, posten die nog betaald moeten worden of posten die nog uitgezocht moeten worden. Het is de bedoeling dat het saldo van iedere tussenrekening uiteindelijk op nul uitkomt. Tip. Vraag een lijst met tussenrekeningen op bij uw boekhouder, zodat u geen aftrekposten mist en de eventuele btw-aftrek veiligstelt.

Let op. Tussenrekeningen die op het einde van het jaar niet op nul uitkomen en een saldo hebben, moet u kunnen verklaren.

Wat niet in uw boekhouding zit

Ook heeft uw adviseur een aantal gegevens van u nodig die niet in uw boekhouding zitten. Sommige daarvan kunt u reeds verzamelen.

Eigen woning. Inzake de eigen woning:

  • de jaaropgave van uw hypotheek (in de meeste gevallen ontvangt u deze uiterlijk in februari 2020);
  • de WOZ-beschikking met peildatum 1 januari 2018, die u begin dit jaar van de gemeente heeft ontvangen;
  • indien u een woning heeft gekocht of verkocht, de notarisafrekening.

Zorgkosten. Verzamel betalingsbewijzen van kosten (waarvoor u geen vergoeding krijgt) die u en/of uw fiscale partner en kinderen jonger dan 27 jaar die niet in staat zijn deze kosten zelf te betalen, hebben gemaakt i.v.m. ziekte en invaliditeit. Let op. Zorgkosten die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen, mag u niet aftrekken.

Giften. Verzamel (betalings)bewijzen van giften die u en/of uw fiscale partner hebben gedaan aan een ANBI (algemeen nut beogende instelling) of aan een vereniging.

Studiekosten. Verzamel betalingsbewijzen van studiekosten die u en/of uw fiscale partner hebben gemaakt en die u niet ten laste van de winst heeft kunnen brengen (uitbreiding van kennis).

Partneralimentatie. Betalingsbewijzen van betaalde partneralimentatie.

Een ‘Checklist belastingaangifte 2019’ vindt u op http://tipsenadvies-horeca.nl/download (HR 23.19.07).

Verzamel vooral betalingsbewijzen en nota’s van zaken die niet uit uw zakelijke boekhouding blijken (inzake zorgkosten, eigen woning, privé betaalde kosten voor de zaak, niet-zakelijke studiekosten, etc.). Download onze handige checklist.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01